نشنال اینترست: کره شمالی تمایلی به انحلال هسته ای ندارد

نشنال اینترست: کره شمالی تمایلی به انحلال هسته ای ندارد
شنبه 21 مهر 1397 - 14:06

به گفته مدیر اجرایی مجله آمریکایی "نشنال اینترست"، دولت آمریکا باید این واقعیت را بپذیرد که کره شمالی به هیچ وجه تمایلی به انحلال هسته ای ندارد و فقط در حال فریب دادن واشنگتن است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش نشنال اینترست، "هری جی کازیانیس" مدیر اجرایی و مدیر مطالعات دفاعی مجله 'نشنال اینترست' در مصاحبه ای با 'سی ان بی سی' گفت: در طول چند ماه اخیر به این نتیجه رسیده ام، اگر آمریکا این واقعیت را نپذیرد که کره شمالی کشوری با سلاح هسته ای است و به هیچ وجه از تولیدات هسته ای خود دست نمی کشد، پیشرفت چشمگیری در راستای خلع سلاح هسته ای کره شمالی حاصل نخواهد شد. 
وی در این باره گفت: سران کره شمالی هیچ تمایلی به خلع سلاح هسته ای نشان نمی دهند. هر روزی که می گذرد بیشتر متوجه می شوید رئیس جهمور آمریکا دونالد ترامپ در مذاکره با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون در سنگاپور، فریب خورده است.
هری در گزارشی در نشنال اینترست نوشت: ادامه سیاست های متمرکزانه آمریکا مبنی بر خلع سلاح هسته ای کره شمالی جنون محض است. مانند کپک سر خود را زیر برف فرو بردن، فرمول صحیحی برای موفقیت در سیاست های خارجی نیست؛ این دقیقا فرمولی است که واشنگتن هنوز هم از آن در مورد کره شمالی استفاده می کند و می تواند منجر به فاجعه شود.
وی در ادامه نوشت : اعمال برخی از این استانداردها در گذشته و در شرایط مشابه، حتی احمقانه تر نیز به نظر می رسد؛ تصور کنید آمریکا از هرگونه روابط دیپلماتیک با چین، روسیه، هند و پاکستان اجتناب کند، زیرا این کشورها در حال ساخت سلاح هسته ای هستند. اما چرا هنوز هم با وجود اینکه می دانیم صلحی دائمی و پایدار در شبه جزیره کره رخ نخواهد داد، چنین تقاضای غیر ممکنی یعنی خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ را داریم؟
به گفته وی پاسخ یک کلمه است، مسئولیت. هیچ رئیس جمهوری نمی خواهد تا در تاریخ از او به عنوان فردی یاد شود که قدرت متوقف سازی کشورهای سازنده بمب هیدروژنی و موشک های دوربرد برای آسیب رساندن به دیگر کشورها را نداشته است.
به گفته هری، برغم نشانه های هشدار دهنده و با وجود این واقعیت که کره شمالی هرگز به تعهدات خود مبنی بر خلع سلاح هسته ای این کشور پایبند نبوده است ،اما دولت ترامپ تصمیم گرفته است به کیم نشان دهد، در صورت متوقف سازی برنامه هسته ای خود، راه های بهتری نیز برای کیم و مردمش وجود خواهد داشت.
«اما این روند مشکلات فراوانی را در پی خواهد اشت، زیرا مسئله ای غیرقابل حل به نظر می رسد. آمریکا و کره شمالی در چرخه ای قرار دارند که باز هم نتیجه ای از مذاکرات نخواهند گرفت و به وضوح مشخص خواهد شد که کره شمالی تمایلی به خلع سلاح هسته ای ندارد؛ پایان این سنارو با افزایش تنش ها همراه خواهد بود.
اما من فکر بهتری دارم؛ بیایید اجازه ندهیم سیاست های خارجی ما تحت تاثیر ترس از پذیرش واقعیت ها قرار گیرد. باید پذیرفت که کره شمالی دارای زرادخانه سلاح هسته ای عظیمی است که حافظ امنیت این کشور است. پس بهتر است هدف خود را از خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ به تمرکز بر کنترل و محدود کردن زرادخانه سلاح های هسته ای این کشور کنیم.»
به گفته هری، برخی کارشناسان سیاست خارجی عقیده دارند، فقط یه راه حل برای این مسئله وجود دارد؛ باید کره شمالی را منزوی ساخت و فشار بیشتری بر این کشور وارد کرد و این روند تا زمان که مردم این کشور درد ناشی از این فشار را حس کنند و آسیب جدی به اقتصاد این کشور وارد شود، ادامه خواهد یافت؛ نهایتا امیدواریم با این سیاست بتوان آنها را وادار به متوقف سازی تولید سلاح هسته ای کنیم.
به گزارش ایرنا، وی در این رابطه می گوید: اما من معتقدم این استراتژی قابل قبول نیست؛ فرض کنیم که رویه را تغییر دادیم و فشار را بر چین یا کره شمالی دو چندان کردیم و تحریم های سنگینی علیه این کشورها وضع کردیم، حتی می توانیم بانک های چین را تحریم کرده یا حتی آنها را از سیستم اقتصادی ایالات متحده حذف کنیم؛ اما هیچ یک از این ها کارساز نخواهد بود و در نهایت پکن، مسکو و پیونگ یانگ را به هم نزدیک تر خواهد کرد. در واقع اتفاقی که همین حالا نیز رخ داده است.
اما حالا زمان انجام اعمالی که می تواند تضمینی برای تامین صلح در تمام نقاط شمال شرق آسیا باشد و این صلح تنها با پذیرش واقعیت میسر خواهد شد. اگر دونالد ترامپ از فشار و اعلام زمان بندی در راستای انحلال هسته ای کره شمالی دست بردارد و از این کشور به عنوان تهدید هسته ای یاد نکند، می توان امیدوار بود که روابط میان کشورها بهبود خواهد یافت، در غیر این صورت بحران دیگری در ماه ها و سال های آینده در راه خواهد بود و شاید این بار ما خوش شانس نباشیم.

پربیننده ترین خبرها