سفیر روسیه در لبنان:

هیچ آینده‌ای برای ائتلاف‌های موجود علیه محور مقاومت وجود ندارد/ ناتوی عربی در رابطه با ایران از دید مسکو «مردود» است

هیچ آینده‌ای برای ائتلاف‌های موجود علیه محور مقاومت وجود ندارد/ ناتوی عربی در رابطه با ایران از دید مسکو «مردود» است
شنبه 21 مهر 1397 - 18:09

سفیر روسیه در لبنان می‌گوید مواضع اعضای ناتوی عربی در رابطه با ایران از دید مسکو «مردود» است و ائتلاف‌های تشکیل شده علیه محور مقاومت آینده‌ای ندارند.

العالم - اروپا

«الکسندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان با حضور در برنامه «حوارالساعه» شبکه لبنانی «المیادین» به موضوعات مختلفی از جمله «معامله قرن»، ناتوی عربی، روابط آمریکا و روسیه و نیز مسأله سوریه پرداخت.

ناتوی عربی و محور مقاومت

زاسپکین درباره طرح موسوم به «ناتوی عربی» گفت: اعلام موضع در این باره هنوز زود است زیرا شکل نهایی ائتلاف مذکور نامشخص است، هدف اعلام شده برای ناتوی عربی، ایران است که در آن، ایران به عنوان حامی تروریسم معرفی شده و این موضوع از طرف روسیه مردود است.

وی تأکید کرد هر ائتلافی علیه محور مقاومت، آینده‌ای نخواهد داشت.

نیمه مردادماه امسال (1397) مسئولان کشورهای عربی و آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همچنین مصر و اردن تلاش می‌کند مانع گسترش نفوذ ایران در منطقه شود، طرحی که ناتوی عربی خوانده می‌شود.

روابط مسکو و واشنگتن

وی گفت از اواخر دوره ریاست‌جمهور «باراک اوباما» فضای منفی در روابط روسی-آمریکایی به وجود آمده و علیرغم تلاش‌ها برای حل آن، این موضوع ادامه دارد. آمریکایی‌های مخالف با گفت‌وگو با روسیه از اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برای اعمال فشار بر او سوءاستفاده می‌کنند.

زاسپکین ادامه داد باید با دولت آمریکا گفت‌وگو کرد اما زمان آغاز این گفت‌وگو بستگی به میزان جدیت آمریکا دارد.

وی گفت اتهامات مطرح شده علیه روسیه مبنی بر جاسوسی اینترنتی و نیز مسمومیت «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه روس‌تبار «ساختگی و جعلی» است.

اسکریپال و دخترش هفت ماه پیش در شهر سالزبری انگلیس بیهوش پیدا شدند و لندن بعداً مدعی شد دولت روسیه با گاز اعصاب «نوویچوک» به آنها حمله کرده است.

معامله ترامپ

سفیر روسیه درباره طرح آمریکا ویژه صلح فلسطینی- صهیونیستی موسوم به «معامله ترامپ» گفت: روسیه در جریان توافقی رسمی یا مکتوب که معامله ترامپ نامیده می‌شود، نیست. آنچه درباره معامله ترامپ گفته می‌شود، مردود است زیرا در تضاد با حق ملت فلسطین درباره بازگشت و آزادسازی سرزمین است.

زاسپکین ادامه داد در شرایط فعلی امکان پیشرفت در روند مذاکرات صلح در خاورمیانه وجود ندارد و مسکو به دنبال تثبیت ثبات است نه پیچیدگی‌های جدید در خاورمیانه.

سفیر روسیه درباره سوریه نیز گفت اجرایی شدن توافق ادلب مبنی بر پس گرفتن سلاح‌های سنگین از افراد مسلح مهمتر از دقیق شدن در زمان اجرایی آن است، توافق ادلب، توافقی موقت است و باید گام‌های دیگری در آینده انجام شود.

اواخر شهریور ماه امسال (1397) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتی رسیده و دو کشور می‌خواهند یک منطقه غیرنظامی به وسعت 15 کیلومتر مربع در این استان سوریه ایجاد کنند

زاسپکین تصریح کرد همکاری میان طرف‌های بین‌المللی در سوریه بر اساس اهداف و منافع متقابل نیست اما همکاری در زمینه‌های مشترک است. موضع سوریه بویژه در زمینه بازپس‌گیری حاکمیت برای روسیه «اساسی» است.

وی ادامه داد مسکو در راستای سیاست «عدم برخورد میان روسیه و اسرائیل در سوریه» تلاش می‌کند و توانایی‌های دفاعی سوریه علیه هر متجاوزی تقویت شده است و تصمیم گرفته شده پاسخ به هر تجاوزی علیه سوریه توسط خود این کشور انجام شود.

روابط روسیه و رژیم صهیونیستی

زاسپکین در این رابطه گفت: پس از اتفاقاتی که در دو سطح نظامی و سیاسی در سوریه رخ داد هنوز هیچ تغییری در روابط روسی-اسرائیلی به وجود نیامده است، اما روسیه با همه در ارتباط است و با هیچ کسی در منطقه قطع ارتباط نکرده است.

نیمه شهریورماه امسال وزارت دفاع روسیه در خبری فوری از سقوط یک هواپیمای روس در «الحمیمیم» سوریه خبر داد؛ هواپیمایی که 26 مسافر و 6 خدمه داشت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها