یک خبر چند خط تحلیل؛

تنبیه عربستان توسط ترامپ در ماجرای خاشقچی چگونه خواهد بود؟

تنبیه عربستان توسط ترامپ در ماجرای خاشقچی چگونه خواهد بود؟
شنبه 21 مهر 1397 - 19:02

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

ترامپ می گوید اگر معلوم شود سعودی پشت ماجرای ناپدید شدن خاشقچی باشد عقوبات سختی در انتظار این کشورخواهد بود.

تحلیل:

  • ترامپ در حالی سعودی را در ماجرای خاشقچی تهدید به تنبیه می کند که تقریبا پس از گذشت بیش از ده روز به این باور رسیده است که پشت ماجرای خاشقچی عربستان قرار دارد. تهدید به تنبیه عربستان ازسوی ترامپ در حقیقت فرار به جلو نسبت به حمایت هایی است که ترامپ از آل سعود کرده است.
     
  • ترامپ در همین حال در پاسخ به اینکه نوع تنبیه مورد نظر آمریکا در خصوص سعودی چه می تواند باشد به شکلی صریح میان منافع  اقتصادی امریکا و جنس تنبیه مورد نظرش فاصله گذاری کرده است و گفته لغو قراردادهای میلیاردی فروش اسلحه به سعودی منظور نظر او نیست.
     
  • ملک سلمان و پسرش در شرایطی که در تامین نفت مورد نظر آمریکا در شرایط حذف  احتمالی ایران از بازارنفت ناکام به نظر می رسند و حتی در تاثیرگذاری بر افزایش قیمت نفت در شرایط کنونی ناکام بوده اند، اینکه آمریکا را در مقابل سوال سخت افکار عمومی از ترامپ مبنی بر حمایتش از یک حکومت تروریستی قرارداده اند. در چنین شرایطی به نظر می رسد اعتماد ترامپ به اثر گذاری سعودی بر تحقق "معامله ترامپ "در آینده ای نه چندان دور نیز با تردیدهایی جدی مواجه شده است. بر این اساس به نظر می رسد عقوبت ها و تهدیدهای وعده داده شده ترامپ نه از جنس اقتصادی بلکه از جنسی سیاسی خواهد بود و متاثر از کاهش این حمایت ها دایره بازی سعودی در منطقه تنگ تر از پیش خواهد شد امری که با ادعای رهبری جهان از سوی عربستان در نگاه سلمان و بن سلمان شدیدا در تعارض و البته بیش از هر تنبیهی موجبات آزار و شکنجه ملک و فرزندش را فراهم خواهد اورد.

پربیننده ترین خبرها