ترکیه: عربستان با ورود به کنسولگری‌اش در استانبول مخالفت می‌کند

ترکیه: عربستان با ورود به کنسولگری‌اش در استانبول مخالفت می‌کند
شنبه 21 مهر 1397 - 19:54

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه ریاض اجازه ورود به کنسولگری سعودی در استانبول را نمی‌دهد، از مقام‌های سعودی خواست در پرونده خاشقچی همکاری کنند.

العالم -ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه از کارشکنی عربستان سعودی در اجرای تحقیقات در مورد پرونده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار معروف و منتقد دولت عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «مولود چاووش‌اوغلو» شنبه طی نشست خبری در لندن با بیان اینکه مقام‌های سعودی در قضیه خاشقچی همکاری‌ای با ترکیه نداشته‌اند، از ریاض خواست که به نیروهای امنیتی این کشور اجازه دهد جهت انجام تحقیقات وارد کنسولگری شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «ما تا به الآن همکاری‌ای از سوی سعودی‌ها در پرونده جمال خاشقچی ندیده‌ایم. ما به این همکاری برای تحقیق سالم نیاز داریم».

چاووش اوغلو تأکید کرد: «عربستان سعودی باید در ورود دادستانی کل ترکیه به ساختمان کنسولگری سعودی همکاری کند».

اعلام کارشکنی عربستان سعودی در جریات تحقیقات پرونده جمال خاشقچی، در حالی مطرح می‌شود که «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پنجشنبه گفت که این کشور بنا به درخواست سعودی با تشکیل "کمیته مشترک حقیقت‌یاب" در ماجرای این روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی موافقت کرده است.

به فاصله یک روز از اعلام این خبر، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) به نقل از یک مقام سعودی مسئول نوشت که ریاض از موافقت آنکارا با طرح سعودی‌ها در ایجاد کمیته مشترک استقبال می‌کند و از آن تقدیر می‌کند.

ترکیه بعد از قطعیت از ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در شهر استانبول، دادستانی کل این کشور را به همراه یک تیم امنیتی مأمور رسیدگی به این مسئله کرد.

جمال خاشقچی ۱۱ روز پیش به هنگام مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول برای انجام برخی کارهای شخصی، ناپدید شد و نامزد او «خدیجه چنگیز» مقامات سعودی را متهم به ربودن نامزدش کرد.

ترکیه طی این مدت اعلام کرده اسنادی در رابطه با ترور خاشقچی در کنسولگری دست یافته و ریاض باید در روشن شدن این قضیه همکاری کند.

منابع امنیتی ترکیه یک هفته بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعلام کردند که همان روز حضور این رونامه‌نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری، ۱۵ سعودی به وسیله دو هواپیما وارد استانبول شده‌اند و با ناپدید شدن خاشقچی در ارتباط هستند.

روزنامه «یِنی شفق» ترکیه دیروز جمعه فاش کرد که ۱۵ نفر مذکور به دو تیم تقسیم شده بودند که تیم اول وظیفه ترور خاشقچی را بر عهده داشت و تیم دوم وظیفه محو آثار جرم را.

ینی شفق به نقل از پلیس این کشور نوشت که جسد تکه تکه شده خاشقچی یا بخشی از آن در حیاط کنسولگری سعودی دفن شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها