تسلیم امریکا دربرابرطالبان؛

نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان با طالبان دیدارکرد

نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان با طالبان دیدارکرد
شنبه 21 مهر 1397 - 20:43

 مذاکره مستقیم با آمریکا یکی از شرط های همیشگی گروه تروریستی طالبان برای ورود به گفت وگوهای صلح افغانستان بود که این گروه امروز (شنبه) با صدور اطلاعیه ای ازملاقات نماینده ویژه آمریکا با نمایندگان این گروه در قطر خبر داد.

العالم -آسیا

در اطلاعیه طالبان که همزمان با بازگشت «زلمی خلیل زاد» مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا درصلح افغانستان به کابل منتشر شد ، آمده است که تیم مذاکراتی طالبان در دفتر سیاسی آنها در قطر در راستای حل مشکلات جنگ با نماینده ویژه آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

طالبان دراطلاعیه آورده است که تیم مذاکره کننده آنها در دیدار با نماینده آمریکا در مورد خاتمه اشغال افغانستان توسط نیروهای خارجی و حل مسالمت آمیز مشکل افغانستان گفت و گو کرده اند.

گروه طالبان افزوده است که «شیر محمد عباس ستانکزیی» رئیس دفتر سیاسی ، مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی، «شیخ شهاب الدین دلاور»، «دین محمد حنیف»، «محمد زاهد احمدزی» و «محمد سهیل شاهین» از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه با خلیل زاد ملاقات کرده اند.

این اطلاعیه ادامه داده است که نمایندگان «امارت اسلامی» حضور نیروهای خارجی را مانع جدی در راستای حل مشکلات و آرامش واقعی در افغانستان خوانداند و اظهار داشته اند که افغانستان یک کشور اسلامی است و ارزش ها و اصولی دارد که باید با توجه با آن برای حل واقعی مشکلاتش که شامل افغان ها باشد، تلاش کرد.

طالبان مدعی شده است که طرفین در این گفت و گو در مورد بررسی و برگزاری نشست صلح در آینده موافقت کرده اند که البته به زمانی مشخصی اشاره نشده است.

خلیل زاد عصر یکشنبه هفته گذشته در نخستین سفره خود برای انجام ماموریتش بعد از انتصاب به عنوان مشاور وزیرامورخارجه آمریکا، به کابل آمد و فردای آن روز در جمع اصحاب رسانه گفت که از دولت و گروه طالبان خواسته است تا نمایندگان با صلاحیت برای گفت و گوهای صلح معرفی کنند. 

وی تأکید کرده بود که از تمام تجارب و اندوخته هایش در سوابق کاری و ارتباطاتش برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان کار خواهد کرد. 

هنوز هیچ نتیجه آشکاری از دیدارهای انجام شده میان خلیل زاد و طرف های دیگر منتشر نشده است اما اغلب کارشناسان سیاسی منطقه در تحلیل هایشان اشاره دارند که از نظر آمریکا تاریخ مصرف گروه طالبان تمام شده و از همین رو تمام تلاش خود را متمرکز کرده است تا با بستن پرونده طالبان در قالب یک توافق صلح که نمایانگر پیروزی آمریکا در جنگ 17 ساله افغانستان باشد ، وارد مرحله اصلی حضورش در افغانستان یعنی رقابت با حریفان جدی خود در این منطقه با اهرم داعش شود. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها