واشنگتن‌پست: ترکیه در کنسول‌گری عربستان دستگاه شنود داشته است

واشنگتن‌پست: ترکیه در کنسول‌گری عربستان دستگاه شنود داشته است
يکشنبه 22 مهر 1397 - 00:36

یک روزنامه آمریکایی مدعی است که سیستم اطلاعاتی ترکیه در کنسولگری عربستان در استانبول دستگاه شنود کار گذاشته و با استفاده از آن، صدای جمال خاشقچی را در حین شکنجه منتهی به مرگ ضبط کرده است.

العالم-ترکیه

در دهمین روز ناپدید شدن «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد آل‌سعود در کنسول‌گری سعودی‌ها در استانبول، ماجرا به فاش شدن جاسوسی دولت‌ها از هیئت‌های دیپلماتیک یکدیگر کشیده شده است.

خاشقچی چهارشنبه دو هفته قبل، برای ثبت طلاق از همسر سابق و ازدواج با همسر جدید خود، وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد اما هیچ‌گاه به نامزدش «خدیجه چنگیز» که روبروی کنسول‌گری منتظرش مانده بود، دوباره ملحق نشد.

عربستان سعودی ابتدا اعلام کرد که خاشقچی از کنسول‌گری خارج شده و حاضر است که با پلیس ترکیه برای روشن شدن این مسئله همکاری کند. سعودی‌ها اما تاکنون اجازه ورود به پلیس ترکیه نداده‌اند.

امروز شبکه خبری الجزیره به نقل از حاضران در کنسول‌گری عربستان اعلام کرد که پس از ورود خاشقچی به داخل ساختمان، صدای فریاد و کمک‌خواهی بلند شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست اما چند گام فراتر رفته و گفته که سرویس اطلاعاتی ترکیه، دستگاه‌های شنود در داخل کنسول‌گری تعبیه کرده بوده است و صدای ضبط‌شده معارض مفقود سعودی را در حال شکنجه شدن در اختیار دارد.

این روزنامه آمریکایی البته نوشته که ترکیه از بیم تیره شدن روابط با عربستان سعودی به خاطر بروز رسوایی جاسوسی از یک هیئت دیپلماتیک خارجی، فعلاٌ حاضر نیست این صدای ضبط‌شده را پخش کند.

امروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم در مراسم استقبال از «اندرو برانسون» کشیش آزادشده از حبس خانگی در ترکیه، گفته بود: «فیلم قتل خاشقچی را از حکام ترکیه درخواست کردم. نه من و نه مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) این فیلم را ندیده‌ایم.»

یک منبع آگاه که صدای ضبط‌شده داخل کنسول‌گری عربستان را شنیده، به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن‌پست گفته: «به وضوح می‌توان صدای مردهایی که به زبان عربی صحبت می‌کنند را شنید. می‌توانید بشنوید که چگونه از او (جمال خاشقچی) بازجویی می‌کنند، شکنجه‌اش می‌کنند و نهایتاً او را به قتل می‌رسانند.»

نیویورک تایمز پیش از این به نقل از منابع خود گفته بود که جسد خاشقچی، تکه تکه شده و به بیرون از کنسول‌گری و شاید با استفاده از هواپیما، به خاک عربستان برده شده است.

پلیس ترکیه گفته که در صورت صدور مجوز حضور در کنسول‌گری عربستان، شاید بخش‌هایی از این مکان را برای یافتن بقایای این روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود حفاری کند.

یکی دیگر از سرنخ‌هایی که احتمال کشته شدن خاشقچی را تقویت می‌کند، ورود ۱۵ تبعه سعودی در همان روز، ورودشان به کنسول‌گری و خروجشان از ترکیه در عصر روز قتل است؛ عربستان می‌گوید این مسافران یک روزه، توریست بوده‌اند اما بررسی سوابق آنها نشان می‌دهد که یکی از آنها، متخصص کالبدشکافی است.

آل‌سعود هنوز حاضر نشده پاسخ روشنی به سوالات پیرامون سرنوشت جمال خاشقچی بدهد. رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته که در صورت اثبات دخالت عربستان در قتل این منتقد آمریکانشین سعودی‌ها، بدون برداشتن گامی بر علیه قراردادهای هنگفت تسلیحاتی منعقده میان دو کشور، ریاض را تنبیه می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها