کانادا درباره خاشقچی نگران است اما فروش سلاح به ریاض را ادامه می‌دهد

کانادا درباره خاشقچی نگران است اما فروش سلاح به ریاض را ادامه می‌دهد
يکشنبه 22 مهر 1397 - 14:12

نخست‌وزیر کانادا درباره ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی «شدیدا» ابراز نگرانی کرد اما گفته که کشورش به فروش سلاح به ریاض ادامه می‌دهد.

العالم _ عربستان سعودی

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در اظهارنظری مشابه با موضع رئیس‌جمهور آمریکا گفته که کشورش به رغم «نگرانی» درباره ناپدید شدن روزنامه‌نگار عربستانی بعد از ورود او به کنسولگری ریاض در استانبول، به قرارداد فروش سلاح به ریاض متعهد می‌ماند.

بنا بر گزارش «راشا تودی»، نخست‌وزیر کانادا که روابط کشورش با عربستان سعودی به دنبال برخی انتقادهای حقوق بشری دچار تنش شده و این تنش‌ها همچنان ادامه دارد، درباره پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی و گمانه‌زنی‌ها درباره کشتن او توسط ریاض تنها به گفتن اینکه دولتش «به شدت نگران» این پرونده است، بسنده کرد.

با گذشت بیش از دو ماه از اخراج سفیر «اتاوا» از ریاض به دنبال انتقادهای حقوق بشری کانادا از عربستان سعودی، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر این کشور بعد از اظهارنظر درباره خاشقچی درباره قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی گفت: «ما به آن قرارداد احترام می‌گذاریم».

این مقام ارشد کانادایی افزود: «البته ما داریم کاری می‌کنیم که انتظارات کانادایی‌ها برآورده و قوانین ما مراعات شوند».

اشاره ترودو به قرارداد سال ۲۰۱۴ دولت قبلی کانادا و عربستان سعودی برای فروش تسلیحات است، قراردادی که ریاض و اوتاوا به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده‌اند.

پیشتر پایگاه «سی‌بی‌سی نیوز» کانادا در گزارش ماه گذشته خود از اسنادی درباره قرارداد فروش تسلیحات بین اتاوا و ریاض خبر داده بود.

طبق این گزارش، قرار است یک شرکت کانادایی ۷۴۲ خودروی زرهی مدل LAV-۶ به عربستان سعودی تحویل دهد.

همین رسانه کانادایی ماه مارس سال جاری گزارش داد، قرار است علاوه بر خودروهای زرهی مقادیری زیادی «سلاح سنگین» و «ضد تانک» هم به ریاض داده شود.

تاکید نخست‌وزیر کانادا بر پایبندی به قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی شبیه به اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره پرونده ناپدید شدن خاشقچی بوده است.

«دونالد ترامپ» دیروز شنبه عربستان سعودی را در صورت دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقچی به «مجازات سخت» تهدید کرد اما در پاسخ به این سوال که «اگر کار آنها باشد آیا عربستان را تحریم می‌کنید» گفت: بستگی دارد منظور از تحریم چه باشد. آنها به ما سفارش تجهیزات نظامی می‌دهند. هر کسی در جهان دنبال این سفارش‌ها است. چین دنبال آن است. روسیه دنبال آن است. ما هم همینطور. ما این سفارش‌ها را گرفته‌ایم. همه سفارشها را. من این سفارش‌ها را لغو نمی‌کنم. من قصد ندارم به مشاغل در آمریکا آسیب بزنم».

پربیننده ترین خبرها