تحرکات قاهره برای ممانعت از تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه غزه

تحرکات قاهره برای ممانعت از تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه غزه
يکشنبه 22 مهر 1397 - 17:22

برخی منابع آگاه فلسطینی از تحرکات قاهره برای دستیابی به سازوکاری جهت اجرای توافقنامه آشتی و ممانعت از تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه خبر دادند.

العالم - فلسطین اشغالی

برخی منابع آگاه فلسطینی گزارش دادند که جنبش حماس اخیرا به قاهره ابلاغ کرده که در صورت اعمال تحریم‌های جدید تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه، وضعیت این منطقه وخیم‌تر شده و احتمال یورش ده‌ها هزار فلسطینی به سمت نقاط مرزی و شهادت هزاران نفر وجود دارد.

روزنامه سعودی «الحیاة» امروز یکشنبه با اعلام این خبر به نقل از این منابع نوشت که به زودی یک هیأت امنیتی عالی‌رتبه مصری به رام‌الله و فلسطین اشغالی سفر می‌کند تا به یک سازوکاری جهت اجرای توافقنامه آشتی فلسطینیان و آتش‌بس با رژیم صهیونیستی در نوار غزه یا در سراسر فلسطین، دست یابد.

بر اساس این گزارش، سرلشگر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر بزودی به رام‌الله و تل‌آویو سفر می‌کند و در دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین راهکارهای دستیابی به توافقی بین حماس و این تشکیلات در خصوص آشتی، آتش‌بس و اجرای طرح‌های انسان دوستانه در نوار غزه را بررسی خواهد کرد.

به گفته منابع مذکور، حماس تأکید کرد که در صورت اعمال تحریم‌های جدید تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه، اوضاع این منطقه وخیم‌تر می‌شود و احتمال یورش ده‌ها هزار فلسطینی به نقاط مرزی با مصر و فلسطین اشغالی و شهادت د‌ه‌ها هزار فلسطینی وجود دارد و در آن صورت عباس مسئول این اتفاقات خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که رئیس دستگاه اطلاعات مصر در سفر به رام‌الله، به تشکیلات خودگردان اعمال فشار کند تا از تحمیل تحریم‌های جدید علیه غزه خودداری و حتی تحریم‌های قبلی را لغو کند.

پیش از این روزنامه «الحیاة» در خبری نوشته بود که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در موضوع آشتی فلسطینیان بر تحویل گرفتن یک مرحله‌ای و کامل نوار غزه (حتی نقاط زیر زمینی) از حماس تأکید دارد و علاوه بر آن توافق با آتش‌بس را به امضای این توافقنامه توسط هیأت سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاست «عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی این سازمان و عضو کمیته مرکزی فتح، مشروط کرده است در حالیکه حماس با ریاست الاحمد در این هیأت مخالف است و علاوه بر آن تحویل نقاط زیر زمینی نوار غزه به تشکیلات خودگردان را نمی‌پذیرد.

منابع فلسطینی همچنین گفتند که حماس در جریان سفر دو هفته پیش رئیس دستگاه اطلاعات مصر به غزه، پیشنهادی در خصوص تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ترور‌های نافرجام «یحیی السنوار» از رهبران حماس در غزه، سرلشگر «توفیق ابونعیم» مدیر کل نیروهای امنیتی غزه، «رامی حمدالله» نخست‌وزیر فلسطین و «ماجد فرج» رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین، ارائه کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها