گاردین:

ترکیه به دنبال وادار کردن سعودی‌ها به انجام تحقیقات مشترک درباره جمال خاشقچی است

ترکیه به دنبال وادار کردن سعودی‌ها به انجام تحقیقات مشترک درباره جمال خاشقچی است
يکشنبه 22 مهر 1397 - 17:54

علیرغم انتقادها از دولت انگلیس در زمینه واکنش ضعیف این کشور به مساله ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، دولت ترکیه به دنبال استفاده از نفوذ لندن بر روی مقامات سعودی برای انجام تحقیقات مشترک درباره این پرونده است.

العالم - عربستان سعودی

ترکیه سعی می‌کند با فشار به انگلیس، از نفوذ لندن استفاده کند تا این اطمینان به دست آید که عربستان سعودی خود را موظف بداند تعهداتش برای تحقیقات مشترک درباره ناپدید شدن «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد سعودی را انجام دهد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بعد از آنکه روز دهم مهر خاشقچی وارد کنسولگری ریاض در ترکیه و ناپدید شد، فشارهای بین‌المللی متعددی به عربستان وارد شده و ارزش بورس این کشور ۷ درصد سقوط کرده است. همچنین احتمال گسست در روابط غرب و ریاض وجود دارد. 

در ادامه این مطلب گاردین نوشت، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه  (فردا) با «جرمی هانت» همتای انگلیسی خود در لندن دیدار خواهد کرد. چاووش‌اوغلو روز شنبه از عدم همکاری عربستان سعودی در تحقیقات درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی و  عدم اجازه بازرسان ترکیه برای ورود به کنسولگری شکایت کرده بود.

گاردین ادامه داد، منابعی در انگلیس گفته‌اند تمرکز تلاش دیپلماتیک لندن بر این مسئله خواهد بود تا اطمینان برای شروع تحقیقات مشترک وجود داشته باشد. همچنین اعضای کابینه انگلیس گفته‌اند که شکست در همکاری عربستان برای انجام تحقیقات مشترک، مدرکی علیه سعودی‌ها است. 

روزنامه گاردین در ادامه نوشت، ریاض پیشنهاد تحقیقات مشترک را داده است اما مشخص  نیست که آیا این پیشنهاد در نتیجه فشار دیپلماتیک آمریکا بوده یا نه و تعریف خود واژه تحقیقات باید از سوی دو طرف ارائه شود. 

امروز شبکه خبری بی.بی.سی نیز به نقل از منابعی خبر داده است، این امکان وجود دارد که «لیام فاکس» وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس در همایش بین‌المللی اقتصادی ریاض که «داووس در صحرا» نامیده شده است، شرکت نکند. بی.بی.سی نوشته است، انگلیس و  آمریکا مسئله تحریم این همایش را به دلیل ناپدید شدن خاشقچی، خبرنگاری که برای روزنامه «واشنگتن پست» مطلب می‌نوشت، بررسی می‌کنند. 

با این حال یکی از اعضای ارشد حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس امروز در مصاحبه‌ای گفت که دولت محافظه‌کار انگلیس برای آزرده نکردن متحد تجاری خود یعنی عربستان سعودی، چشمانش را بر بی‌عدالتی عربستان بسته و وزیر خارجه انگلیس خیلی دیر به این موضوع واکنش نشان داده است. وی همچنین گفته بود اگر دولت کارگر روی کار بود فورا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف می‌کرد. 

فارس

پربیننده ترین خبرها