تعامل هند با آمریکا و اروپا در موضوع واردات نفت از ایران

تعامل هند با آمریکا و اروپا در موضوع واردات نفت از ایران
يکشنبه 22 مهر 1397 - 18:12

دهلی نو با آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر موضوع واردات نفت از ایران تعامل داشته است. مقامات ارشد آمریکایی برای انجام آخرین مذاکرات پیش از آغاز تحریم های نفتی ایران در 4 نوامبر (13 آبان) به هند سفر کرده و سپس راهی اروپا شدند.

العالم - آسیا

به نقل از شبکه خبری 'ایندیا تودی'، روز جمعه برایان هوک نماینده مخصوص آمریکا در ارتباط با ایران و فرانسیس فانون مشاور وزیر منابع انرژی آمریکا با همتایان خود در وزارت خارجه و نفت هند دیدار کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که این کشور انتظار دارد متحدان آمریکا واردات نفت خود از ایران را قطع کنند در غیر این صورت با تحریم های شدید پس از تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) مواجه خواهند شد.

هدر نورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تصمیم هند برای ادامه واردات نفت از ایران پس از آغاز تحریم ها گفت: این اقدامات سازنده نیست. به طور کل در ارتباط با تحریم های ایران و کشورهایی که می خواهند به واردات نفت از ایران پس از تحریم های 4 نوامبر ادامه دهند، ما با دوستان و همکاران خود گفت و گو کرده ایم و سیاست های خود را به صورت کامل به این کشورها توضیح داده ایم.

شبکه خبری ایندیا تودی به نقل از مقامات هندی اعلام کرد که قطع کامل واردات نفت هند از ایران پیش از تاریخ 4 نوامبر 'غیر ممکن' است.

دارمندرا پرادان وزیر نفت هند روز دوشنبه اعلام کرد که دهلی نو حتی پس از آغاز تحریم های آمریکا در ماه آینده به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

دونالد ترامپ پیامی مشابه به همه کشورها در خصوص تحریم های نفتی ایران داده است و اعلام کرده که آمریکا متعهد به اجرای تمام تحریم های خود علیه ایران است.

در همین حال هند مشغول مشورت و رایزنی با تمام متحدان خود در سرتاسر جهان برای یافتن راه حلی در مقابل این بحران بوده است.

ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند در ماه سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با نمایندگان بسیاری از کشورها دیدار و گفت و گو کرد. موضوع این گفت و گو ها یافتن گزینه های جایگزین پرداختی برای ادامه واردات نفت از ایران بود.

اتحادیه اروپا در حال مذاکره با تمام طرف ها برای یافتن یک راه حل قانونی جهت ادامه پرداخت های نفتی به ایران است. ایجاد یک مسیر پرداختی قانونی و جدید، گزینه ای است که هند هم خواهد توانست از آن استفاده کند.

توماس کازلوسکی سفیر اتحادیه اروپا در هند گفت: ما به دلایل سیاسی و عملی خواهان اجرای کامل توافق هسته ای ایران یا برجام هستیم. ما در حال تحقیق بر روی مکانیسمی هستیم که اجازه انتقال پرداخت ها به ایران را خواهد داد. این مکانیسم قابل استفاده از سوی تمام همکاران ما خواهد بود.

مساله تحریم های ایران و پرداخت های نفتی به این کشور همچنین در طول دیدار سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیو یورک مطرح شد.

تمام امضا کنندگان برجام به جز آمریکا با خروج یک طرفه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از این قرارداد مخالفت کرده اند.

توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 (14 ژوئیه 2015) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور به سایر ملت ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته می شوند.

پربیننده ترین خبرها