یک خبر چند خط تحلیل؛

سعودی ها دنیا را تحریم کردند!

سعودی ها دنیا را تحریم کردند!
يکشنبه 22 مهر 1397 - 20:44

العالم _ عربستان سعودی

خبر: 

یک مقام سعودی در واکنش به تحریم های اعلام شده، تحریم های احتمالی و همچنین کاهش یا قطع روابط دیگر کشورها با این کشور به دلیل ماجرای ناپدید شدن خاشقچی مدعی شد: هر عملی که علیه عربستان صورت گیرد با واکنشی بزرگتر پاسخ داده خواهد شد.

تحلیل:

  • 12 روز از ناپدید شدن خاشقچی می گذرد و رژیم سعودی به جای پاسخگویی به پرسش های اذهان کنجکاو در جهان فقط به یک جمله بسنده می کند که "نمیدانم". این در حالی است که کلیه شواهد علیه اوست. فرار مقامات سعودی از مواجهه با رسانه ها و البته غیبت سوال برانگیز "ابو المصاحبه سعودی" یعنی عادل الجبیر از مواجهه با خبرنگاران گمان دست داشتن سعودی در ناپدید شدن خاشقچی را به شدت تقویت کرده است.
     
  • در حالی که بسیاری از مقامات اقتصادی بین المللی و شرکت های معتبر جهانی رسما تحریم اجلاس پیش روی موسوم به "داووس کویر" را اعلام کرده اند و بسیاری از کشورهای دنیا سخن از تحریم و قطع رابطه با سعودی در صورت اثبات نقش داشتن این کشور در ماجرای خاشقچی سخن می گویند امروز یک مقام سعودی تهدید کرد هر عملی که علیه این کشور صورت گیرد با واکنشی بزرگتر پاسخ داده خواهد شد. تاملی در این سخن نشان می دهد که یا این مقام سعودی معنای واکنش متقابل را فهم نکرده است و یا همچنان امیدوار است در سایه وقت کشی مساله خاشقچی به فراموشی سپرده شود، امری که تحقق آن نزدیک به محال می باشد.
     
  • به نظر می رسد کلام این مقام سعودی بیش از هر چیز در قالب یک "تهدید" قابل تحلیل باشد، چه انکه اگر غیر از این باشد بایستی فردا تیتر روزنامه ها و رسانه های عربستانی باید در این جمله خلاصه شود که "عربستان دنیا را تحریم کرد."!!!
     
  • در بی پایگی و تهدید صرف بودن کلام  این مقام عربستانی همین بس که ملک سلمان و ولیعهد با طول عمری دو هفته ای چنانکه ترامپ معتقد است نه مشتریان نفت و نه صادرکنندگان میلیاردی سلاح به کشورشان را ناخشنود نخواهند کرد.

    در همین رابطه بخوانید؛

    شاخ و شانه العربیه برای ترامپ؛ نفت 200 دلاری در انتظارتان است

پربیننده ترین خبرها