انتخابات «بایرن»؛ شکست تاریخی یاران مرکل، ادامه اوج‌گیری راستگرایان

انتخابات «بایرن»؛ شکست تاریخی یاران مرکل، ادامه اوج‌گیری راستگرایان
يکشنبه 22 مهر 1397 - 21:19

نتایج اولیه انتخابات «بایرن» آلمان نشان می‌دهد یاران حزب حاکم این کشور شکست سختی تجربه کرده‌اند و اکثریت مطلق را از دست داده‌اند.

العالم- اروپا

نتایج نظرسنجی‌های درون شعب و شمارش اولیه آرای انتخابات ایالت «بایرن» آلمان نشان می‌دهد یاران «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور با بدترین شکست انتخاباتی خود از سال ۱۹۵۰ به بعد روبرو شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نتیجه نظرسنجی درون شعب که توسط شبکه «ARD» آلمان انجام شده، نشان می‌دهد اتحادیه سوسیال مسیحی، یعنی متحد حزب حاکم بر آلمان، با کسب تنها ۳۵.۵ درصد آرا، اکثریت مطلق خود در پارلمان بایرن را از دست داده است. در حدود ۷۰ سال گذشته این پایین‌ترین میزان آرای این حزب در انتخابات بایرن است. در این مدت، این حزب تنها یک بار دیگر، یعنی در سال ۱۹۶۲، اکثریت مطلق را در اختیار نداشته است.

بر اساس نتایج اعلام شده، حزب «سبز» که در قبال مهاجران موضعی متعادل دارد در جایگاه دوم قرار گرفته و حزب افراطی راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» هم برای اولین بار موفق شده در پارلمان محلی بایرن کرسی کسب کند.

مرکل پیش از این هم با «هورست زیهوفر» رئیس اتحادیه سوسیال مسیحی و وزیر کشور آلمان اختلاف نظر داشت و نتایج انتخابات روز یکشنبه می‌تواند تنش درون آلمان و همچنین داخل ائتلاف حاکم بر این کشور را تشدید کند. زیهوفر در تلاش برای مقابله با احزاب راستگرا و جلب آرای حامیان آن‌ها، با سیاست درهای باز مرکل به روی مهاجران انتقاد کرده و در ماه‌های گذشته حزب سوسیال مسیحی را به راست سوق داده است.

شبکه «خبری دویچه‌وله» نوشته است که انتخابات محلی را می‌توان به آزمون کاغذ «تورنسل» تعبیر کرد که به عنوان شاخص عمل می‌کند و نشان‌دهنده کاهش محبوبیت صدراعظم است. این انتخابات به منزله ایستگاهی میان  ناکامی وی در پارلمان و انتخابات محلی آتی در ایالت «هسن» است که اواخر ماه جاری برگزار می‌شود. همچنین برنامه مرکل برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس حزب دموکرات مسیحی (CDU) در دسامبر آینده موضوعی است که نباید از نظر دور داشت.

بیش از ۱۳ میلیون نفر ساکن ایالت بایرن هستند و این ایالت دومین ایالت پرجمعیت آلمان محسوب می‌شود. ضمن اینکه این ایالت یکی از بازوهای اقتصادی آلمان است. در این ایالت حدود یک‌پنجم از تولید ناخالص داخلی  کشور به دست می‌آید و محل استقرار شرکت‌هایی مانند «ب.ام.و» ، «زیمنس» و «آئودی» است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها