انتقاد عفو بین‌الملل از تحقیقات در خصوص عملیات ائتلاف در رقه

انتقاد عفو بین‌الملل از تحقیقات در خصوص عملیات ائتلاف در رقه
دوشنبه 23 مهر 1397 - 07:46

سازمان عفو بین‌الملل از آن‌چه «شکست‌های پیاپی» ائتلاف به رهبری آمریکا در پیش‌برد تحقیقات مرتبط با مرگ غیرنظامیان در جریان آزادسازی رقه از گروه تروریستی داعش، و یا پذیرفتن خطاهای رخ‌داده نامید، انتقاد کرده‌ است.

العالم _ سوریه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، سازمان عفو بین‌الملل ۲۳ مهر ماه در گزارشی اعلام کرد اقدامات و واکنش‌های ائتلاف به عملیات و پیامدهای آن در رقه، هم‌چون «سیلی بر صورت» غیرنظامیان نجات‌یافته در این شهر سوریه است؛ غیرنظامیانی که تلاش می‌کنند خانه و زندگی خود را دوباره بنا کنند.

کومی نایدو دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل در اظهاراتی تند گفت «آن‌چه مایه پریشانی شده این است که حتی به نظر نمی‌رسد پنتاگون قصد داشته باشد برای مرگ صدها غیرنظامی در جریان "نبرد تمام‌عیارش" در رقه، عذرخواهی کند.»

دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل معتقد است «این‌که ائتلاف از پذیرفتن نقش خود در مرگ عمده غیرنظامیانی که در جریان حملاتش کشته شده‌اند شانه خالی می‌کند، سزاوار سرزنش است. همچنین اندوه‌بار است که وقتی هم نقش خود را پذیرفته، حاضر نیست هیچ‌گونه تعهدی در قبال قربانیان داشته باشد.»

وزارت دفاع آمریکا از روش‌های به‌کارگرفته‌شده در تحقیقات عفو بین‌الملل انتقاد کرده‌است. پنتاگون ماه پیش در بیانیه‌ای گفته بود «ما به حملات هدف‌مند و روش‌های تهاجمی که پیامدها برای غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را به حداقل ممکن برساند، ادامه می‌دهیم.»

دو روز پیش از این بیانیه، عفو بین‌الملل وضع رقه را یک سال پس از بیرون راندن تروریست‌های داعش، «حیرت‌آور» توصیف کرده و گفته بود هزاران جسد همچنان در گور‌های دست‌جمعی و ویرانه‌ها مانده که باید تعیین هویت و دفن شوند.

پربیننده ترین خبرها