یک خبر چند خط تحلیل؛

گزینه های روی میز عربستان برای مقابله با آمریکا و غرب فقط چندساعت دوام آورد

گزینه های روی میز عربستان برای مقابله با آمریکا و غرب فقط چندساعت دوام آورد
دوشنبه 23 مهر 1397 - 08:48

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

تهدیدات ترکی الدخیل در مقابل تحریم کنندگان سعودی به دلیل مساله خاشقچی که در قالب یک یادداشت رسانه ای شد بلافاصله از سوی مقامات سعودی مردود اعلام شد.

تحلیل:

  • درحالی که از لحظه اول انتشار یادداشت مدیر العربیه آن هم به زبان انگلیسی کاملا روشن بود که این یادداشت تهدیدی بیش نیست و مقامات سعودی نه جسارت و نه قدرت لازم جهت واکنش به دیگران را ندارند اما اعلام موضع سریع مشاور ارشد سفیر سعودی در آمریکا نسبت به این یادداشت و تصریح او بر اینکه این یادداشت موضع رسمی کشورش نیست نشان داد انتشار این یادداشت با هماهنگی کامل با دستگاه سیاستگذار سعودی انجام شده است و کارکردی جز ارسال پیام برای مخاطبینی خاص نداشته است. اقدام به انتشار این یادداشت را می توان حلقه ای از سلسه حلقات سیاست گذاری های عجولانه، عاری از فکر و بلاخره ناشی از سردرگمی و گیجی این روزهای آل سعود در برخورد با بحران خاشقچی تفسیر کرد.
     
  • ترکی الدخیل در واقع در یادداشت خود تهدیداتی را مطرح کرده بود که انجام آنها نه در حیطه اختیارات او و نه حتی در دایره اختیارات سران سعودی قرار دارد. تهدید به جایگزین کردن یوان به جای دلار، تعمیق رابطه با روسیه و ایران ،بالا رفتن قیمت نفت به سطح 200 دلار در سایه کم توجهی به عربستان، عدم خرید تسلیحات از آمریکا و غرب و ... ازجمله تهدیداتی هستند که در واقع  بیش از هرکس آمریکا و غرب را مخاطب خود قرار داده بود و تهدیدات را متوجه آنها می کرد.
     
  • با این یادداشت تهدیدآمیز البته سعودی ها کوشش داشتند که به شکلی غیر مستقیم خدمات خود به آمریکا و غرب را هم به رخ این کشورها بکشند و با یادآوری این خدمات آخرین تلاش را در بازگرداندن آنها به اردوگاه کم تعداد حامیان خود در مساله خاشقچی صورت دهند و البته از سیل ویرانگری که این روزها از عالم سیاست به دنیای اقتصاد هم کشیده شده و موجودیت عربستان را با چالش های جدی مواجه کرده (ماجرای تحریم اجلاس داووس کویر، سقوط ارزش سهام در بازار بورس عربستان و ...)جلوگیری کنند.

پربیننده ترین خبرها