ناو هواپیمابر آمریکا در بندر دوحه قطر پهلو گرفت

ناو هواپیمابر آمریکا در بندر دوحه قطر پهلو گرفت
دوشنبه 23 مهر 1397 - 11:55

وزارت دفاع قطر اعلام کرد که ناو هواپیمابر آمریکایی اسکس ( ال اچ دی 2) در راستای بخشی از همکاری های مقابله با تروریسم دو کشور و در یک برنامه از پیش تعیین شده وارد بندر دوحه شد.

العالم-آمریکا

در بیانیه وزات دفاع قطر آمده است : ورود ناو هواپیمابر آمریکایی به دوحه در چارچوب همکاری نظامی با قطر در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و در راستای اجرای برنامه ایالات متحده در تامین امنیت منطقه ، حفاظت از آزادی و تضمین فعالیت تجاری در منطقه و مسیرهای دریایی مجاور آن صورت گرفته است .
وزارت دفاع قطر ورود این ناو هواپیمابر را نشانه دوستی و عمق همکاری های دو جانبه دوحه – واشنگتن بر شمرد.
در مراسم استقبال از این ناو آمریکایی که حامل سه هزار نفر از جمله یک هزار و 600 تفنگدار دریایی است ، شماری از افسران قطری و 'ویلیام گرانت' کاردار سفارت آمریکا در دوحه حضور داشتند.
حضور این ناو آمریکایی در بندر دوحه همزمان با سفر 'غانم بن شاهین الغانم' رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر به شهر 'میسا' در ایالت 'آریزونا' ی آمریکا به منظور افتتاح خط تولید بالگرد آپاچی ویژه قطر بود.
قطر در ژوئیه (تیر ماه) 2014 قرارداد خرید بالگرد نظامی نوع آپاچی را با آمریکا امضا کرده بود.
یک مقام نظامی قطر چندی پیش اعلام کرد که این کشور در سال 2019 میلادی 24 فروند بالگرد تهاجمی آپاچی مدل '64.ECO ' را از آمریکا تحویل می گیرد.
سرهنگ ستاد 'غانم الشهوانی' در گفت وگو با مجله نظامی 'الطلائع' چاپ دوحه، افزود: با تحویل این بالگردها قطر بعد از آمریکا دومین کشوری خواهد بود که این نوع بالگرد را در اختیار خواهد داشت. 
وی گفت: قرارداد خرید این بالگردها در سال 2014 به امضا رسیده و شامل خرید 24 فروند بالگرد؛ تجهیزات مربوطه، به همراه آموزش فنی خدمه و تاسیسات از جمله شبیه سازها است.
برخی منابع خبری ارزش این قرارداد را حدود 700 میلیون دلار برآورد کردند.
قطر از زمان قطع روابطش با عربستان، امارات، بحرین و مصر در 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96)، قراردادهایی برای خرید تسلیحات با کشورهای مختلف به امضا رسانده که مهمترین آن خرید 12 فروند جنگنده 'رافائل' از فرانسه و 490 خودروی زرهی از شرکت 'نکستر' این کشور به ارزش حدود 10 میلیارد یورو است.
این کشور آوریل گذشته یک قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی از آمریکا به مبلغ 2.5 میلیارد دلار امضا کرد و گفت وگوهایی برای خرید سامانه موشکی 'اس – 400 ' از روسیه را هم آغاز کرده است.
در حال حاضر، بیش از 10 هزار نیروی نظامی آمریکایی در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در العدید قطر مستقر هستند.
'خالد العطیه' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر پیشتر اعلام کرد که این کشور با اختصاص 1.8 میلیارد دلار در صدد توسعه این پایگاه هوایی است .

ایرنا

پربیننده ترین خبرها