در کنفرانس خبری مشترک مطرح شد؛

الجعفری:هیچ کس نمی‌تواند سوریه را از نقش محوری‌اش در منطقه دور کند/ المعلم: ادلب تحت حاکمیت سوریه قرار خواهد گرفت

الجعفری:هیچ کس نمی‌تواند سوریه را از نقش محوری‌اش در منطقه دور کند/ المعلم: ادلب تحت حاکمیت سوریه قرار خواهد گرفت
دوشنبه 23 مهر 1397 - 12:28

وزرای خارجه سوریه و عراق در یک کنفرانس خبری در دمشق تأکید کردند که باید روابط بین دو کشور توسعه یابد.

العالم _ سوریه

کنفرانس خبری مشترک بین «ولید المعلم و ابراهیم الجعفری» وزرای خارجه سوریه و عراق در دمشق آغاز شد.

در جریان این کنفرانس، وزیر خارجه عراق تأکید کرد که در جریان بازدید از سوریه و پس از پیروزی در برابر تروریسم و امنیت و ثبات را در این کشور لمس کرده است.

شبکه خبری المیادین به نقل از الجعفری گزارش داد که سوریه از نظر انسانی، سیاسی و اقتصادی همسایه عراق است و این همسایگی فقط از نظر جغرافیایی نیست و باید روابط با این کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه ملت و رهبری سوریه ایستادگی کرده‌اند، تأکید کرد که به همین دلیل آنها توانسته‌اند به پیروزی دست یابند.

وزیر خارجه عراق با تأکید بر ادامه هماهنگی بین دمشق و بغداد بر سر مسائل آب، ابراز امیدواری کرد که ترکیه نیز در خصوص حقوق طبیعی عراق در زمینه آب، انصاف را رعایت کند.

الجعفری با تأکید بر اینکه سوریه بسیاری از بحرانها را پشت سر گذاشته و در برابر تروریسم ایستادگی کرده است، خاطر نشان کرد که «هیچ کس نمی‌تواند سوریه را از نقش محوری‌اش در منطقه دور کند».

وی با بیان اینکه بستن مرزهای عراق و سوریه به خاطر شرایط استثنائی برخاسته از تروریسم بوده است، ظهار داشت که «به زودی این گذرگاهها باز خواهد شد و هیچ توجیهی برای توقف این کار وجود ندارد».

وزیر خارجه عراق در پایان اظهارات خود تصریح کرد که روابط بین دمشق و بغداد راهبردی و مداوم است و با تغییر دولتها، تغییر نمی‌کند.

المعلم: ادلب تحت حاکمیت سوریه قرار خواهد گرفت

وزیر خارجه سوریه نیز تأکید کرد که همه کشورهای منطقه و جهان از پیروزی عراق و سوریه در برابر تروریسم بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد که دمشق از «هر طرح عربی یا بین‌المللی که در راستای ایفای مجدد نقش عربی و منطقه‌ای سوریه باشد» استقبال می‌کند.

المعلم در ادامه اظهار داشت، کشورهایی که معترض بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بودند، امروز ابراهیم الجعفری را تشویق می‌کنند.

وزیر خارجه سوریه درباره توافق ادلب نیز گفت که این توافق بین «ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور روسیه عراق حاصل شده و اردوغان مسئولیت ایجاد منطقه عاری از سلاح را بر عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم اجرای تعهدات موجود در توافق ادلب، دمشق گزینه‌های دیگری دارد، اعلام کرد که «ادلب مانند هر منطقه دیگری در سوریه یقینا تحت حاکمیت سوریه قرار خواهد گرفت».

المعلم  تصریح کرد که «آمریکا در سوریه با هر چیزی جز داعش مبارزه می‌کند؛ [گروهی] که از حمایت آن برخوردار است و به روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند... [عناصر] باقی مانده داعش در شرق فرات از حمایت آمریکا برخوردارند، شاید برای انتقال آنان به مکانی دیگر».

وی با تأکید بر لزوم ریشه‌کنی گروه تروریستی جبهه النصره در هر زمانی، خاطر نشان کرد که اگر جبهه النصره از پذیرش توافق ادلب سر باز بزند، «نمیتوانیم در قبال تداوم وضعیت کنونی ادلب سکوت کنیم».

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه گشتی‌های روسیه در ادلب حضور خواهند داشت، ولی نیروهای مسلح سوریه در اطراف آن، آماده هستند، درباره طرح کُردها موسوم به «فدرالیسم»، اهظار داشت که این طرح «مخالف قانون اساسی است و ما به عنوان یک حکومت به قانون اساسی احترام می‌گذاریم و نمی‌توانیم در آن تخلف کنیم».

المعلم با اشاره به اینکه در صورتی که کُردها همچنان به روی آمریکایی‌ها حساب باز کنند، هر گونه مذاکره با آنان، تلف کردن وقت است، تأکید کرد که کُردها «باید بین گفت‌وگو و راههای دیگر [یکی را] انتخاب کنند».

پربیننده ترین خبرها