فرصت یک هفته‌ای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای حصول آتش‌بس با حماس

فرصت یک هفته‌ای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای حصول آتش‌بس با حماس
دوشنبه 23 مهر 1397 - 12:38

علی‌رغم هشدارهای مقامات تل‌آویو درباره آغاز عملیات جدید در غزه، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از جلسه‌ای 4 ساعته، یک هفته برای حصول توافق آتش‌بس با حماس مهلت داد.

العالم _ فلسطین اشغالی

هشدارهای روز گذشته (یکشنبه) مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر «واکنش کوبنده» به تداوم تظاهرات راهپیمایی بازگشت در مرز غزه، کابینه امنیتی این رژیم یک هفته به حماس فرصت داد.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه پس از جلسه‌ای چهار ساعته، بدون تصمیم‌گیری درباره واکنش به تظاهرات غزه، تا پایان هفته (یکشنبه آینده) برای حصول توافق آتش‌بس با حماس از طریق میانجی‌گری مقامات مصری و سازمان ملل فرصت داد.

به نوشته نشریه «یدیعوت آحرونوت» کابینه امنیتی اسرائیل در حالی تصمیم به صبر، به‌جای اقدام خشونت‌بار همه‌جانبه علیه غزه را انتخاب کرد که پیش از آن نخست‌وزیر و وزیر جنگ درباره واکنش کوبنده به حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی هشدار داده بودند.

مقامات دولتی کابینه رژیم صهیونیستی با اشاره به مخالفت مقامات نظامی با عملیات نظامی بزرگ در غزه، می‌گویند: «شانس دستیابی به آرامش، بیشتر از احتمال وقوع تنش‌زایی و درگیری است. البته این امر بستگی زیادی به حماس دارد».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ابتدای جلسه هفتگی با ابراز نارضایی شدید از تظاهرات بازگشت در مرز غزه، حماس را تهدید کرد: «ما به واکنشی از نوع رفتاری که ضربات بسیار قوی را تضمین می‌کند، بسیار نزدیک هستیم... حماس پیام را نفهمید. اگر راهپیمایی‌ها متوقف نشود، پاسخ به شکلی دردناک داده خواهد شد».

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با یدیعوت، گفت: «برای توقف تظاهرات در مرز غزه تمامی راه‌ها را امتحان کردیم، اوضاع به مرحله غیرقابل تحملی رسیده است، با ادامه ارسال بالن‌های آتش‌زا به مرحله‌ای رسیده‌ام که باید ضربه ای سخت به حماس وارد کنیم».

«راهپیمایی‌ بازگشت» که اشاره به «حق بازگشت صدها هزار آواره فلسطینی به سرزمین فلسطین دارد» از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ (۱۰ فروردین ۱۳۹۷) در راستای تأکید بر همین حق و همچنین در اعتراض به محاصره کامل غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس، آغاز شده و هر هفته در مرز شرقی غزه با فلسطین اشغالی برگزار می‌شود.

گرچه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی از ابتدای آغاز این تظاهرات بر ماهیت مسالمت‌آمیز آن تأکید کرده‌اند اما رژیم صهیونیستی به طور جدی از تبعات این تظاهرات نگران است و برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گلوله نظامی استفاده می‌کند و تا به امروز بیش از ۲۰۰ فلسطینی در این راهپیمایی‌ها به شهادت رسیده‌ و تعداد مجروحان بالای ۲۱ هزار نفر اعلام شده است.

بادبادک‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها در طول برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در ماه آوریل، می و ژوئن ۲۰۱۸، مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده زیرا مقابله با آن بر خلاف سادگی‌اش، آسان نیست. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تخمین زده است که طی سه ماه اخیر، تاکنون حدود ۱۷۰۰ بادبادک و بالن آتش‌زا از نوار غزه به پرواز درآمده است که حدود ۷۰۰ عدد آن را ارتش صهیونیستی، ساقط کرده است. 

همچنین وزارت جنگ این رژیم می‌گوید که حداقل ۱۰۰۰ عدد این بادبادک‌ها با فرود در مزارع صهیونیست‌ها، حداقل به طور مجموع بیش از ۲۸ کیلومتر مربع را به آتش‌ کشیده است. مقامات رژیم صهیونیستی تخمین زده‌اند که آتش‌سوزیِ اراضی و مزارع شهرک‌نشینان مجاور نوار غزه ناشی از بادبادک‌های آتش‌زا، بیش از پنج میلیون دلار به آنها خسارت وارد کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها