عجله مصر، بحرین و اتحادیه عرب برای حمایت از عربستان سعودی در پرونده خاشقچی

عجله مصر، بحرین و اتحادیه عرب برای حمایت از عربستان سعودی در پرونده خاشقچی
دوشنبه 23 مهر 1397 - 13:36

وزارت خارجه مصر و بحرین و همچنین اتحادیه عرب در اقدامی شتابزده پیش از روشن شدن نتایج تحقیقات مربوط به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، حمایت خود از عربستان سعودی را اعلام کردند.

العالم - مصر

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای درباره آنچه سوء‌استفاده سیاسی از «پرونده جمال خاشقچی» علیه عربستان سعودی خواند، هشدار داد.

در این بیانیه آمده است که مصر با نگرانی قضیه ناپدید شدن جمال خاشقچی (روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا) را دنبال می‌کند و بر اهمیت افشای حقیقت تأکید دارد.

مصر در این اقدام عجولانه و پیش از روشن شدن نتایج تحقیقات، درباره هر گونه سوء استفاده سیاسی از قضیه خاشقچی علیه عربستان سعودی هشدار داده و بر یاری این کشور در این قضیه تأکید کرده است.

در همین ارتباط «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی روز یکشنبه (دیروز) از «حمد بن عیسی آل خلیفه» همتای بحرینی خود تماس تلفنی دریافت کرد.

شاه بحرین در این تماس تلفنی بر ایستادگی در کنار عربستان سعودی و مقابله با هر گونه تلاشی برای تضعیف عربستان و اهانت به این کشور تأکید کرد.

طبق گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، شاه بحرین همچنین مخالفت قاطعانه خود با هر گونه تلاش برای آسیب رساندن به سیاست و حاکمیت عربستان را اعلام و ایستادگی در کنار این کشور را مورد تأکید قرار داد.

در این تماس تلفنی دو طرف همچنین تحولات منطقه را بررسی کردند.

ریاض از دو هفته پیش متهم به ربودن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی معارض مقیم آمریکاست. 

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که جمال خاشقچی دوم اکتبر به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده و دیگر دیده نشده که از آنجا خارج شود. مقامات کنسولگری می‌گویند او از ساختمان خارج شده و از سرنوشت او اطلاعی ندارند اما روزنامه ینی‌شفق ترکیه نوشته که مقامات امنیتی این کشور ادله محکمه‌پسندی دارند مبنی بر اینکه خاشقچی در داخل ساختمان کنسولگری کشته و جسد او برای انتقال به بیرون تکه‌تکه شده است. 

علاوه بر این، اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای با هر گونه اعمال مجازات علیه عربستان سعودی یا تهدید این کشور در ارتباط با پرونده جمال خاشقچی مخالفت کرد.

اتحادیه عرب اعلام کرد «در چارچوب روابط بین کشورها هر گونه اشاره تلویحی برای استفاده از مجازات اقتصادی به عنوان یک سیاست یا ابزار تحقق اهداف سیاسی و یکجانبه، کاملا مردود است».

مخالفت قاطع اتحادیه عرب با هرگونه تحریمی‌ علیه عربستان در حالی است که عربستان و سه کشور عربی دیگر از پنجم ژوئن 2017 قطر را محاصره و تحریم کرده‌اند اما اتحادیه عرب، مخالفتی با این موضوع نکرده است.  

در بیانیه اتحادیه عرب در خصوص مسئله ربوده شدن خاشقچی نیز آمده است که مسئولان سعودی همکاری خود در خصوص اجرای تحقیقات در این باره را اعلام کرده‌اند و لذا تهدیدات علیه عربستان یا اعمال فشار بر این کشور جایز نیست.

فارس

پربیننده ترین خبرها