بروجردی: حضور عربستان درطرح مصر وحی منزل نیست

بروجردی: حضور عربستان درطرح مصر وحی منزل نیست
يکشنبه 23 مهر 1391 - 19:32

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه طرح مصر براي حل بحران سوريه با حاضر نشدن نماينده عربستان در اجلاس چهارجانبه شکست نخورده تأکيد کرد، حضور عربستان دراين اجلاس وحي منزل نيست.

"علاء الدین بروجردی" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، در پاسخ به این سئوال که آیا حاضر نشدن عربستان در آخرین نشست چهارجانبه قاهره به معنای شکست این طرح بود، اظهار داشت: درست است که این موضوع در سرزمین وحی مطرح شد؛ ولی این یک پیشنهاد بود و حضور عربستان وحی منزل نبود.

بروجردی تأکید کرد: باتوجه به اراده ای که در این مجموعه وجود دارد، حضور نداشتن نماینده عربستان به منزله شکست طرح مرسی نیست.

ضرورت استفاده از همه ظرفیتهای عربی

بروجردی ادامه داد: پیشنهاد ما به مصری ها این بود که از بقیه ظرفیت ها استفاده شود؛ بعنوان مثال عراق که اکنون رئیس اتحادیه عرب و همسایه سوریه است، و یا ونزوئلا که عضو ترویکای نم است.

بروجردی گفت: موافقیم که از همه ظرفیت ها استفاده شود؛ مرسی می تواند به این تلاشها ادامه دهد و با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از بقیه ظرفیت ها، طرح خود را موفق تر کند.

واقع گرایی اخضر ابراهیمی

بروجردی در خصوص مأموریت "اخضر ابراهیمی" فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه، با اشاره به پیچیدگی بحران این کشور گفت: اخضر ابراهیمی فردی با تجربه است؛ بنابراین برای خود وی هم بسیار مهم است که مأموریتش در عرصه حل بحران سوریه موفق باشد.

بروجردی با بیان اینکه، کار آقای اخضر ابراهیمی اگر از کار کوفی عنان مشکلتر نباشد ساده تر نیست، اظهار داشت: در دیدگاه ابراهیمی از روز اول نوعی واقع گرایی وجود داشت، که این امر به او کمک می کند بدون توجه به جو سازی ها و فشارهای سیاسی و فشارهای متعدد جهان عرب و کشورهای غربی، و بر اساس واقعیتها عمل کند.

وی افزود: به نظر می آید که مأموریت اخضر ابراهیمی بر یافتن راه حل سیاسی سوری – سوری یعنی در داخل خود سوریه استوار است؛ به صورتی که معارضه با دولت وارد گفت مان شود، و خروجی آن توافقی برای عبور از بحران باشد.

بروجردی با اشاره به سفر ابراهیمی به عراق پس از ایران گفت: این بحران در جهان عرب اتفاق افتاده، و عراق نیز رئیس اتحادیه عرب است؛ بنابراین مذاکره اخضر ابراهیمی با این کشور اقدامی به جا است.

بروجردی خاطرنشان کرد: با وجودسرمایه گذاری‌های گسترده حامیان پشت پرده بحران سوریه ، بشار اسد رئیس جمهوری این کشور توانسته است این بحران رامدیریت کند؛ و بالاخره امروزه تقریبا جمع بندی همه این است که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، و باید از دانش و هنر سیاسی استفاده کرد.

بروجردی در خصوص طرح ایران برای حل بحران سوریه و تلاشهای صورت گرفته در این زمینه، تأکید کرد: ما علاقمند هستیم که این بحران حل شود، و مهم نیست که این امر به نام ایران رقم بخورد یا کشور دیگر.

بحران سوریه با حذف بشار اسد حل نمی شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به طرح قاهره برای حل بحران سوریه، اظهار داشت: در مجموعه مذاکرات قاهره چه در سطح معاونان وزارت امور خارجه و چه در سطح وزرا این جمع بندی حاصل شد که نباید دنبال راه حل با حذف آقای بشار اسد بود .. واقعیت در سوریه این است که بشار اسد رئیس جمهوری این کشور است و اگر این واقعیت را نادیده بگیریم آب در هاون کوبیدن است.

معارضین سوریه یکپارچه نیستند

بروجردی تأکید کرد: ما و کشورهایی مانند روسیه معتقدیم که باید زمینه لازم را برای مذاکره معارضین و دولت آماده کرد. البته کار ساده ای نیست زیرا با معارضه یکپارچه ای مواجه نیستیم.

بروجردی ادامه داد: خود معارضین اختلافات فراوانی دارند و گروه های متعددی هستند؛ و این امر زمان می برد ولی ما ناامید نیستیم که بتوانیم در حل بحران سوریه از طریق سیاسی و با محوریت مذاکره نقش خودمان را ایفا کنیم.

تأثیر حامیان خارجی در ادامه بحران سوریه

بروجردی با اشاره به تأمین مالی، تسلیحاتی و آموزشی مخالفان و عناصر مسلح از سوی برخی کشورهای خارجی، گفت: به دلیل وابستگی مخالفان به کشورهای دیگر، طبیعتا نظر آن کشورها می تواند در میزان موافقت این گروه ها در حل بحران سوریه تأثیر گذار باشد.

بروجردی خاطرنشان کرد: کشورهایی که در این مدت شانس خودشان را آزمودند، تلاش کردند، آموزش دادند، سلاح فرستادند و به داغ شدن بحران سوریه کمک کردند نتوانستند  به نتیجه برسند؛ به صورتی‌که تعداد بسیاری از معارضین کشته شده، و در مقابل هم مردم سوریه و هم منطقه متضرر شدند.

حامیان خارجی را همه می شناسند

بروجردی در پاسخ به این سئوال که آیا مقصود او از حامیان معارضین مسلح کشورهای ترکیه، قطر و عربستان سعودی است، تأکید کرد: این امرخیلی مشخص است و همه نام کشورهای مسئول دراین زمینه را می شناسند، و احساس نیاز نکردم به اسامی آنها اشاره کنم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خطاب به حامیان عناصر و گروه های مسلح در سوریه گفت: در هر صورت این بحران برای کل جهان اسلام و جهان عرب و مبارزه با رژیم صهیونیستی نقطه منفی است، درحالیکه نباید نقاط منفی امت اسلامی و جهان عرب را تقویت کنیم.

بروجردی ادامه داد: توصیه ما به این کشورها این است که به گروه هایی که به آنها کمک می کنند و آن گروه ها از آنها حرف شنوی دارند، جهت عبور از بحران کمک کنند؛ زیرا خودداری از این کار فقط باعث می شود که بحران سوریه طولانی تر شود و امت اسلامی  و جهان عرب ضرر کنند.

ترکیه سیاستهای شتابزده خود را تعدیل کند

برجردی تأکید کرد: برای ما مهم است که بحران یک کشور در جهان اسلام حل شود؛ فکر می کنم که برای دوستان ترک ما هم مهم باشد که بعد از این مدت طولانی که سیاست شتابزده ای را دنبال کردند، نوعی تعدیل را در سیاستهای خودشان ایجاد کنند.

بروجردی با بیان اینکه رها کردن این موضوع موجب می شود که این بحران تا 2 سال آینده و زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور ادامه یابد، اظهار داشت: آماده کردن زمینه‌ها برای ایجاد وفاق ملی جهت حضور در انتخاباتی سالم، به خروج ازبحران کمک می کند؛ خود بشار اسد و حزب او نیز مانند بقیه احزاب سوری طبق قانون اساسی این کشور حق دارند در انتخابات حضور یابند ..  این مردم سوریه هستند که می خواهند رأی دهند نه کشورهای دیگر .. آنها باید سرنوشت خودشان را از طریق انتخابات رقم بزنند، وهمه باید بپذیریم که به نظر مردم سوریه بعنوان صاحب این کشور، باید احترام گذاشت.

موضع ایران در خصوص دولت انتقالی

بروجردی در خصوص اظهارات احمد داوود اوغلو وزیرخارجه ترکیه درباره ایجاد دولت انتقالی در سوریه گفت: در یک کشور دو حکومت نمی تواند وجود باشد؛ تلاشها برای برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از طریق کودتا، زور، توطئه، حمله به دمشق به نتیجه نرسید؛ باید واقع گرا باشیم و بپذیریم که مردم سوریه حق دارند از طریق انتخابات آزاد سرنوشت خودشان را رقم بزنند.

بروجردی ادامه داد: اگر هدف از ایجاد دولت انتقالی برگزاری انتخابات سالم است، سلامت این انتخابات از طریق نظارت قابل تأمین است.

تکرار اشتباهات با نسخه خارجی برای بحران سوریه

بروجردی تأکید کرد: هرگونه نسخه درمانی برای بحران سوریه خارج ازمرزهای این کشور و بدون نظر دولت سوریه، عملا تکرار اشتباهات گذشته است؛ ما باید به گونه ای عمل کنیم که دولت سوریه درگیر این کار شود، زیرا اگر در درون بحث ها و مذاکرات منطقه ای درباره سوریه، دولت سوریه وارد نشود و بخواهیم خارج از اراده این دولت تصمیم بگیریم، چگونه و با چه ابزاری می خواهند این تصمیم ها اجرا شود.

بحران مرزی سوریه و ترکیه

بروجردی با بیان اینکه ایران به شدت نگران بحران مرزی سوریه و ترکیه است، تأکید کرد: توصیه ما به طرفین خویشتن داری است؛ این بحران باید از طریق گفتمان و تفاهم حل شود، و نه تیراندازی و درگیری.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد هرتلاشی را در این زمینه برای حل بحرن انجام دهد.

هرگونه جنگ با سوریه ابعاد فرامنطقه ای دارد

بروجردی ادامه داد: همه تلاش ما این است که جنگی صورت نگیرد؛ بنابراین نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.

وی افزود: نباید فراموش کنیم ابعاد چنین جنگی فرامنطقه ای است .. روسیه بعنوان یک قدرت بزرگ در خصوص سوریه موضع دارد، و در آبهای این کشور ناوگان نظامی مستقر کرده، و چین نیزوضعیت مشابهی دارد؛ ما نمی خواهیم جنگی فرامنطقه ای به راه بیفتد، زیرا این جنگ به ضرر کل منطقه است.

فشار آمریکا به عراق و ترکیه

بروجردی در خصوص بازرسی هواپیمای ایرانی در عراق و همچنین هواپیمای سوری در ترکیه، گفت: عراق و ترکیه تحت فشار عراق عمل کرده اند؛ آمریکا عامل بسیار مؤثری در ادامه بحران سوریه است؛ آمریکایی ها تصمیم داشتند که ساختار سیاسی در سوریه تغییر کند؛ ولی احساس کردند که با همه سرمایه گذاری ها موفق نبودند، به همین دلیل اکنون تلاش می کنند به گونه ای حاشیه سازی کنند و از این طریق تأثیر گذار باشند، که موفق نخواهندشد.

بروجردی تأکید کرد: دولت آمریکا در آستانه انتخابات حتما علاقمند نیست که درگیری فرامنطقه ای را در خاورمیانه آغاز کند.



پربیننده ترین خبرها