علیرغم انصراف شرکت‌کنندگان، کنفرانس اقتصادی ریاض برگزار می‌شود

علیرغم انصراف شرکت‌کنندگان، کنفرانس اقتصادی ریاض برگزار می‌شود
دوشنبه 23 مهر 1397 - 21:53

عربستان سعودی اعلام کرد که با وجود انصراف بسیاری از شرکت کنندگان در اجلاس سرمایه گذاری ریاض، این نشست را برگزار خواهد کرد.

العالم _ عربستان سعودی

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که اجلاس "ابتکار سرمایه گذاری آینده" با حضور 150 سخنران از 140 سازمان در ریاض برگزار خواهد شد.

این در حالی است که اکثر رسانه های گروهی و رهبران تجاری آمریکا از شرکت کردن در این اجلاس که قرار است در ماه جاری میلادی برگزار شود انصراف داده اند.

مدعوین در اعتراض به نقش عربستان در ناپدیدشدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در  ترکیه و احتمال قتل وی، از شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری ریاض خودداری کرده اند.

غیبت بسیاری از رسانه ها و شرکت های فناوری در اجلاس سرمایه گذاری عربستان که از آن به عنوان "نشست داووس در صحرا" یاد می شود، می تواند ضربه بزرگی به اعتبار این اجلاس و چشم انداز اصلاحات پیشنهادی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی باشد.

جمال خاشقچی دوم سپتامبر برای کارهای مربوط به مدارکش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و به‌گفته نامزدش که منتظر او بوده، دیگر از ساختمان بیرون نیامد. مقامات سعودی ادعا کرده‌اند که این نویسنده و روزنامه‌نگار 59ساله از کنسولگری خارج شده است، اما رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر به‌قتل رسیدن و تکه تکه شدن جسد او در کنسولگری عربستان منتشر کرده‌اند.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه مدعی شد که ممکن است افرادی بدون اطلاع دولت عربستان در ناپدیدشدن خاشقچی نقش داشته باشند و این قضیه کار "قاتلان فرومایه" باشد.

وی که پس از گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه سعودی سخن می گفت، اعلام کرد ملک سلمان از وضعیت خاشقچی اظهار بی اطلاعی کرده است.

ترامپ همچنین گفت که به مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا دستور داده است تا برای بررسی ماجرا به عربستان سعودی و در صورت لزوم به ترکیه سفر کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها