بحران كودكان ناقص الخلقه در عراق

بحران كودكان ناقص الخلقه در عراق
دوشنبه 24 مهر 1391 - 10:38

تحقيقات جديد از افزايش تولد كودكان ناقص الخلقه در عراق پس از حمله ارتش آمريكا در سال 2003 ميلادي به دليل استفاده از انواع سلاح‌هاي ممنوع حكايت دارد.

به گزارش پايگاه خبری شبکه العالم،  تحقيقات جديد نشان می دهد که افزایش شدید تولد کودکان ناقص الخلقه در عراق با اقدامات نظامي نيروهاي غربي در اين كشور ارتباط دارد.

روزنامه "ایندیپندنت" در گزارشی نوشت: براساس اين تحقيقات، ميانگين بالاي سقط جنين، سطح بالاي ماده سمي سرب و آلودگي جيوه و افزايش نقصها و مشكلات جسمي در كودكان بدنيا آمده در عراق به ثبت رسيده، که  نارسایی ها و بیماریهای قلبي و اختلال در عمكرد مغز و نقض عضو، از جمله این اختلالات ثبت شده است.

در اين تحقيقات آمده است: افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه در شهر فلوجه بسیار نگران کننده است؛ آمريكا هشت سال پيش دو عمليات نظامي بزرگ را در اين شهر انجام داد.

"مژگان ثوابی اصفهانی" يكي از محققان اصلي اين تحقيقات و كارشناس سموم زيست محيطي دانشكده بهداشت عمومي شهر ميشيگان آمريكا گفت: دلايل قاطعي وجود دارد كه نشان می دهد شمار رو به افزايش نواقص جسمي و سقط جنين با عمليات نظامي در عراق ارتباط دارد.

در اين تحقيقات كه در نشريه آلودگي زيست محيطي و سموم به چاپ رسيده ، آمده است: موارد مشابه مشكلات و نقص جسمي نيز در بين كودكان بدنيا آمده در بصره بعد از حمله نيروهاي انگليسي مشاهده شده است.

نيروهاي آمريكايي در آوريل سال 2004 ميلادي بعد از كشته شدن چهار كارمند شركت خدمات امنيتي آمريكايي "بلك واتر"؛ شهر فلوجه عراق را گلوله باران كردند.

تفنگداران دريايي آمريكا نيز هفت ماه بعد براي دومين بار حملیه سنگینی را علیه شهر فلوجه آغاز كردند.. نيروهاي آمريكايي پس از مدتی به استفاده از گلوله هاي حاوي فسفر سفيد اعتراف كردند؛ اما علیرغم وجود شواهد و مدارک، هرگز به استفاده از گلوله هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده كه باعث افزايش ميانگين ابتلا به سرطان و نقص عضو در بين نوزادان شده، اعتراف نكرده اند.

به نوشته اينديپندنت، اين تحقيقات جديد، مطالب منتشر شده قبلی مبني بر ایجاد بحران بهداشتي گسترده در عراق به دلیل مهمات و تسلیحات آمريكا و ناتو را تاييد مي كند. انتظار مي رود كه سازمان بهداشت جهاني ماه آينده گزارشي را درباره پیامدهای عمليات نظامي نيروهاي غربي در عراق منتشر كند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها