نماینده پیشین ایران در آژانس :

خروج از برجام آمریکا را نزد جهانیان بی اعتبار کرد/ شکست برجام،به اعتبار شورای امنیت ضربه می زند

خروج از برجام آمریکا را نزد جهانیان بی اعتبار کرد/ شکست برجام،به اعتبار شورای امنیت ضربه می زند
سه شنبه 24 مهر 1397 - 16:18

نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به این که خروج ترامپ از برجام اعتبار آمریکا را نزد جهانیان از بین برده است، گفت: شکست احتمالی برجام همچنین ضربه بزرگی بر اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد خواهد کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«علی اصغر سلطانیه» روز سه شنبه در اسلام آباد در سخنرانی همایش بین المللی «چالش ها و راهبردهای پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته ای» که از سوی یک موسسه مطالعاتی در پاکستان برگزار شده بود، خروج آمریکا از برجام را تخلف آشکار از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند.
وی در خصوص اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: اقدام دونالد ترامپ، بی حرمتی کامل به چندجانبه گرایی و سازمان های بین المللی است.
سلطانیه اضافه کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد برجام پیش از این اعلام موضع کرده اند ولی بنده به همین اندازه بسنده می کنم که شکست برجام، به اعتبار شورای امنیت سازمان ملل ضربه بزرگی خواهد زد و هم اکنون نیز بی اعتباری و عدم اعتماد به آمریکا برای جهانیان اثبات شده است.
سلطانیه تصریح کرد: اقدام ترامپ در خروج از برجام، بر آینده معاهده «ان - پی - تی» و کنفرانس بازنگری آن در 2020 تاثیر خواهد گذاشت.
نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: همانگونه که تمامی اسناد آژانس بین المللی نشان می دهد، جمهوری اسلامی ایران هرگز دنبال سلاح هسته ای نبوده است و هیچ گونه شواهدی نیز در خصوص انحراف هسته ای به اهداف ممنوع وجود ندارد.
وی با تشریح روند بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های ایران گفت: بیش از هشت هزار نفر روز بازرسی و صدها بازرسی سرزده، این سند نهایی بین المللی، دست پاکی ایران را به همه جهانیان نشان داد و آژانس نیز تعهد کامل ایران را در اجرای برجام به صورت مستمر گزارش کرده است.
این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان در خصوص اقدامات ایران در منطقه گفت: ایران، فعال ترین کشور برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح اتمی بوده است و طی چند دهه اخیر، با وجود برخی اختلاف نظرها، ایران و کشورهای عرب منطقه خاورمیانه، با یکدیگر همکاری کرده و مقابل رژیم صهیونیستی و توان هسته ای آن موضع گیری کردند.
سلطانیه تاکید کرد: وزیر امرو خارجه جمهوری اسلامی نیز در کنفرانس امنیت مونیخ، ابتکار گفت و گوی امنیت منطقه خلیج فارس را مطرح کرد که نشان دهنده حسن نیت ایران برای تعامل با کشورهای منطقه بدون دخالت آمریکا و دیگر عوامل نا امن کننده بوده است.
نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش پایانی سخنانش، «عدم حمله به تاسیسات هسته ای کشورهای منطقه» را به عنوان اقدام اعتماد ساز و در راستای کاهش تهدید امنیت پیشنهاد کرد و یادآور شد:قطعنامه 533 در سال 1990 که به پیشنهاد ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد، حمله و تهدید به حمله به تاسیسات هسته ای را تخلف از منشور سازمان ملل، اساسنامه آژانس و قوانین بین المللی می داند.
وی تاکید کرد:این اقدام، مشابه توافق هند و پاکستان در عدم حمله به تاسیسات هسته ای است و لذا این ابتکار، ممکن است.
بر اساس پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان - پی - تی)، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیربرخوردار در راه تحصیل این سلاح کمک کنند و کشورهای غیربرخوردار متعهد می‌شوند تا در این راه تلاش نکنند، هر چند به موجب ماده ۴برخوردارها متعهد شده‌اند که فناوری هسته‌ای صلح آمیز را در اختیار غیربرخوردارها قرار دهند.
به گزارش ایرنا در این نشست تخصصی دو روزه که به همت «مرکز مطالعات راهبردی اسلام آباد» (SSII) در اسلام آباد برگزار شد، جمعی از صاحبنظران از کشورهای مختلف به ایراد سخن پرداختند.

پربیننده ترین خبرها