واکنش دیپلمات آلمانی به دخالت آمریکا در سیاست انرژی اروپا

واکنش دیپلمات آلمانی به دخالت آمریکا در سیاست انرژی اروپا
سه شنبه 24 مهر 1397 - 17:54

یک دیپلمات ارشد آلمانی روز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا نباید سیاست اروپا در زمینه انرژی را مشخص و برای آلمان در زمینه خرید گاز از روسیه تعیین تکلیف کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «آندریاس مایکلز» معاون وزیر امور خارجه آلمان گفت که صرف نظر از فشار آمریکا، روسیه عرضه کننده اصلی انرژی به اروپا خواهد بود. 
وی با اشاره به اینکه، این مساله بخشی از منافع اصلی اروپا را در بر می گیرد، تاکید کرد که سیاست های ما در زمینه انرژی نباید در واشنگتن ترسیم شود. 
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از برلین به دلیل حمایت از پروژه احداث خط لوله گازی «نورد استریم 2» که گاز روسیه را به آلمان منتقل می کند، انتقاد کرده و برلین را به واسطه اتکا به مسکو در بخش انرژی، اسیر روسیه دانسته است. 
برخی کشورهای اروپایی نیز با این پروژه که مدیریت آن را شرکت بزرگ گاز روسیه موسوم به «گازپروم» برعهده دارد و از سوی پنج شرکت غربی تامین مالی می شود، مخالف هستند؛ اما مقام آلمانی گفت که این مساله، موضوعی مرتبط با حاکمیت ملی آلمان است. 
وی افزود: ما باید با شرکای اروپایی مان مشورت کنیم، اما نمی پذیریم که واشنگتن در پایان تصمیم بگیرد که نباید متکی به گاز روسیه باشیم و این پروژه احداث خط لوله را تکمیل کنیم. 
دولت آلمان هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به افزایش تقاضای گازی این کشور طی سال های آتی، همچنان احداث این خط لوله را پروژه ای سودمند در نظر می گیرد.
آلمان در عین حال خواستار اطمینان از این مساله است که به محض تکمیل این خط لوله، اوکراین از توان نقش آفرینی به عنوان یک کشور ترانزیت کننده گاز برخوردار باشد. 
به گزارش ایرنا، مایکلز با اعلام اینکه آلمان در راستای مطالبات واشنگتن، کمک های خود به برقراری امنیت در اروپا و ناتو را افزایش می دهد، تاکید کرد که یک رابطه متوازن تر برلین را ملزم می کند در حیطه های مورد اختلاف همچون خروج آمریکا از توافق هسته ای بین ایران و غرب، زبان به اعتراض بگشاید. 
وی با اشاره به اینکه برخی سیاستگذاران در واشنگتن به نیاز اروپا به آزادی عمل بیشتری در ارتباط با توافق هسته ای به ویژه در زمینه مالی پی برده اند، درخصوص تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تحریم بر شبکه پرداخت جهانی سوئیف اظهار بی اطلاعی کرد. 
این مقام آلمانی همچنین گفت که دیپلمات های اروپایی بر لزوم تسهیل تبادلات تجاری مجاز برشمرده شده به موجب تحریم های آمریکا علیه ایران متمزکر هستند. 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه به رغم مخالفت های جهانی کشورش را از برجام خارج و تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. 

پربیننده ترین خبرها