جزئیات طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه

جزئیات طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه
دوشنبه 24 مهر 1391 - 15:53

حسين امير عبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه در گفتگوي اختصاصي با العالم، آخرين تحولات بحران سوريه در ماه هاي اخير و محور گفتگوهاي ايران با اخضر الابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در موضوع سوريه را تشريح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وی درباره تحولات اخیر بحران سوریه گفت:  يكي از ابتكارهایي كه دو ماه گذشته پيشنهاد شد، طرح محمد مرسي رئيس جمهوري مصر براي برگزاري مذاكرات چهارجانبه بود. اولين دور اين مذاكرات در سطح معاونين وزراي امور خارجه ايران، تركيه و عربستان در قاهره برگزار شد و ايران در نشست قاهره پيشنهاد كرد كه الاخضر الابراهيمي و برخي كشورها به كميته چهارجانبه اضافه بشوند. اين نشست ها در دو مرحله در قاهره و نيويورك با حضور وزاري امور خارجه برگزار شد، ولي نماينده عربستان در دور سوم حضور نداشت. البته دوستان مصري ما نتايج اين نشست ها را به اطلاع عربستان رساندند. طبق رايزني هاي الاخضر الابراهيمي و كميته چهارجانبه، قرار شد كه براساس پيشنهاد ايران هر يك از طرف ها ابتكار سياسي خود را براي پايان دادن به بحران سوريه ارائه بدهند. جمهوري اسلامي ايران با توجه به اين كه از ابتدا راه حل سياسي را بهترين راه براي برون رفت از بحران و مشكلات سوريه مي دانست، طرح خود را ارائه كرد علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران در نشست نيويورك پيشنهاد ايران را به الاخضر الابراهيمي و اعضاي  كميته چهارجانبه ارائه كردند كه ما ديروز نظرات الابراهيمي درباره پيشنهاد ايران را دريافت كرديم.

جزئیات طرح پیشنهادی ایران

معاون وزیر امور خارجه در ادامه پیرامون جزئیات طرح پیشنهادی ایران به الابراهیمی تصریح کرد:

پيشنهاد ايران مبتنی بر توقف خشونت و ورود به راهكارهاي سياسي است. در مقدمه اين پيشنهاد آمده است كه توقف هرگونه خشونت و خونريزي در سوريه، مستلزم امتناع طرف هاي خارجي از حمايت از گروه هاي مسلح فاقد مسئوليت و افراطي و تروريست است. در پيشنهاد ايران، توقف خشونت و برقراری آتش بس به عنوان اولين، ضروري ترين و فوري ترين نياز براي كمك به برقراري امنيت در سوريه تا پرداختن به روش هاي دمكراتيك از جمله برگزاري نشست هاي مشترك با حضور نمايندگان آحاد مردم سوريه، معارضان داخلي و دولت تأكيد شده است تا  دوره اي انتقالي در سوريه براساس توافقات اين نشست هاي فراگير آغاز شود  و متعاقبا انتخابات پارلماني برگزار شود و بحران سوريه توسط خود مردم سوريه و با توافقات آنها و به دور از دخالت هاي خارجي حل شود.

مخالفان مسلح، نمایندۀ ملت سوریه نیستند

وی در مورد ترکیب و تعداد مخالفان مسلح سوری گفت: جمعيت سوريه 23 ميليون تا 26 ميليون نفر است و تعداد كساني كه به اسم معارضين با حمايت مالي و تسليحاتي طرف هاي خارجي سلاح به دست گرفته اند و برخلاف رويه معارضين سياسي رفتار مي كنند و باعث كشته شدن مردم سوريه مي شود، حداكثر 50 تا 60 هزار نفر است؛  و به اذعان طرف هاي خارجي بخشي از اين 50 تا 60 هزار نفر هم از بيرون وارد سوريه شده اند. پس اين معارضين چگونه مي توانند نماينده جمعيت 23 ميليون تا 26 ميليون نفري سوريه باشند؟ گفتگوهاي ملي در سوريه مبتني بر مذاكره نمايندگان طوايف و قوميت هاي مختلف، معارضين داخلي كه مقبوليت مردمي دارند و نظام اين كشور مي باشد. چگونه مي توان به گروه موسوم به ارتش آزاد اعتماد كرد؟ گروهي كه 47 زائر ايراني را ربوده و اقدامات تروريستي انجام مي دهد و گروگان گيري مي كند و ادعا دارد كه جانشين نظام حاكم خواهد بود. يعني چنين گروه هائي ابتدائي ترين فاكتورهاي تشكيل حكومت را ندارند. ما بايد بين مردم واقعي سوريه كه طيف عظيمي از جمعيت معارضين، قوميت ها و طوايف را تشكيل مي دهند؛ و گروه هاي تروريستي و گروه هائي كه از كشورهاي خارجي وارد سوريه شده اند و جنگ و خونريزي به راه انداخته اند، فرق قائل شويم.

مذاکرات ایران با معارضین سوریه

عبداللهیان در ادامه درخصوص ماهیت اقدامات گروهک موسوم به ارتش آزاد و محتوای ماکرات ایران با معارضین سوری تصریح کرد:

اين گونه نيست كه ارتش آزاد برخي از مناطق را تحت سيطره خود گرفته باشد. اين گروه عمليات پارتيزاني انجام مي دهد و اين عمليات الان به مناطق مرزي كشيده شده است و گروه هاي مسلح از جمله ارتش آزاد در حمص ، حلب ، حماه و دمشق حركات  منسجمي ندارند . دولت سوريه اشراف خوبي در مقایسه با گذشته بر اوضاع دارد . ايران اصولا طرح  خود را بدون مشورت با سوريه ارائه نكرده است . طرح ايران طبق تعامل و رايزني دقيق با سوريه ارائه شد . ما در همه اقداماتی که در قبال سوريه انجام مي دهيم ، نظر بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را اخذ مي كنيم . ما با همه طرف هاي معارض سوريه در ارتباط هستيم و هدفمان اين است كه طرف هاي معارض با نظام سوريه به دور از دخالت طرف هاي خارجي برا

پربیننده ترین خبرها