اردوغان: تفتیش کنسولگری عربستان ادامه دارد

اردوغان: تفتیش کنسولگری عربستان ادامه دارد
سه شنبه 24 مهر 1397 - 20:30

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که تفتیش کنسولگری عربستان برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی ناپدید شده ادامه دارد.

العالم ـ ترکیه

رجب طیب اردوغان امروز (سه شنبه) پس از سخنرانی در اجتماع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران، هدف از انجام تحقیقات پیرامون ناپدید شدن خاشقچی را دستیابی به ادله و شواهد محکمه پسند بیان کرد.
وی گفت: علاوه بر ادامه جست وجوی فنی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، در جریان تحقیقات احتمال وجود مواد سمی نیز بررسی می شود.
وی افزود: امیدواریم که در روند تحقیقات ودر زمان کوتاه به نتایج و یافته های معقول برسیم.
مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز بعد از ظهر سه شنبه در دیدار با معاون وزیر امور خارجه بخش ترک نشین قبرس از احتمال بازجویی دادستانی ترکیه از هر فرد مظنون در کنسولگری عربستان سعودی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی خبر داد.
وی اعلام کرد که احتمال بازجویی از کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وجود دارد، ولی آنها ممنوع الخروج نیستند و هر کدام از کارکنان کنسولگری عربستان اجازه خروج از ترکیه را دارند.
ساعاتی پس از اعلام این اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه، محمد العتیبی سرکنسول عربستان در استانبول که از او به عنوان فرد کلیدی در ناپدید شدن جمال خاشقچی نام برده می شود، ترکیه را ترک کرد.
برای تعیین سرنوشت خاشقچی به درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه العتیبی در استانبول تیم تحقیقاتی مشترک تشکیل شده و این تیم دوشنبه شب به جست وجوی ساختمان کنسولگری پرداختند و از ساعاتی پیش فعالیت خود را دوباره آغاز کردند.
به گزارش ایرنا، هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
خاشقچی 59 ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.
خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از دو هفته پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
برخی منابع غیر رسمی خبری مدعی قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود از سوی ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط 15 ماموری که در زمان حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود بازگشته اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.

پربیننده ترین خبرها