ان‌بی‌سی: تحریم شرکت های ایرانی و روسی، استراتژی آمریکا برای حذف آنها از بازسازی سوریه

ان‌بی‌سی: تحریم شرکت های ایرانی و روسی، استراتژی آمریکا برای حذف آنها از بازسازی سوریه
سه شنبه 24 مهر 1397 - 22:31

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز می‌گوید آمریکا در پی عقب راندن ایران و طرفدارانش از سوریه است و یکی از گام‌های مهم در این مسیر، تحریم شرکت‌های ایرانی و روسی فعال در امر بازسازی سوریه است.

 

العالم - آمریکا

دولت آمریکا در پی تدوین راهبردی جدید برای سوریه است که در این راهبرد، بیشتری تمرکز به روی بیرون راندن ایران از سوریه معطوف خواهد بود.

این خبر را شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گزارش کرده و گفته که در این استراتژی، با توجه به قید و بندهای قانونی ارتش آمریکا، از صدور دستور رویارویی مستقیم نظامیان آمریکا با ایرانیان و نائبان آنها در سوریه خودداری شده است. بر اساس مجوزهای فعلی ارتش آمریکا در خاک سوریه، نظامیان آمریکایی صرفاً در  صورت به خطر افتادن جانشان از سوی نظامیان ایرانی می‌توانند با آنها درگیر شوند.

در این راهبرد، به تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای بیرون کردن ایران از سوریه نگاه ویژه‌ای شده است. آنطور که سه نفر از افراد آشنا با جزئیات پرونده گفته‌اند، بر اساس این راهبرد جدید، کمک‌های انسان‌دوستانه نباید به مردم مستقر در مناطق تحت تسلط ایران و روسیه برسد؛ شرکت‌های ایرانی و روسی فعال در امر بازسازی سوریه هم باید تحریم شوند.

بازسازی مناطق جنگ‌زده، راهبرد آمریکایی‌ها برای نفوذ ماندگار است. «جورج سی مارشال» از فرماندهان ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم که پس از جنگ بر مسند وزارت خارجه تکیه زد، بر همین اساس طرحی 13 میلیارد دلاری مشهور به «طرح مارشال» را در اروپا اجرایی کرد و علاوه بر ایجاد رونق در اقتصاد رکودزده کشورش، بازار صادراتی ماندگار برای اجناس آمریکایی در قاره سبز ایجاد کرد و نظام مالی کشورش را نیز در لایه‌های مختلف نظام مالی اروپا تزریق کرد.

یک مقام نظامی ارشد آمریکایی گفته که در راهبرد جدید، مبارزه با داعش کماکان به عنوان هدف آمریکا از حضور در سوریه عنوان شده و این مسئله، بحث مقابله با ایران را در متن راهبرد به حاشیه می‌برد حال آنکه کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در حال افزایش فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران هستند.

یک منبع دولتی هم به سی‌بی‌اس نیوز گفته که در یک سال اخیر، اهداف چهارگانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از حضور در سوریه عبارت بوده از شکست داعش، جلوگیری از استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، به راه انداختن تغییر ساختار سیاسی در دمشق و محدود کردن نفوذ ایران در سوریه.

پربیننده ترین خبرها