آمریکا تحریم‌های نمایشی علیه ریاض را بررسی می‌کند

آمریکا تحریم‌های نمایشی علیه ریاض را بررسی می‌کند
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 01:22

پایگاه خبری دیلی بیست روز سه شنبه گزارش داد که مقام‌های دولت ترامپ در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود، در حال بررسی امکان وضع تحریم‌هایی علیه عربستان سعودی هستند، به نحوی که این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر قراردادهای تجاری دو کشور نگذارد.

العالم - آمریکا

منابع آگاه به این رسانه گفته‌اند که «استیون منوچین» و «مایک پمپئو» وزیران امور دارایی و خارجه آمریکا با برگزاری جلساتی در این ارتباط، به دنبال یافتن اقدام مناسبی بوده‌اند که خللی در قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به ریاض ایجاد نکند.
یک مقام ارشد که در این جلسات حضور داشته است، می‌گوید: بحث سر این است که چگونه موضعی علنی علیه سران سعودی اتخاذ شود، به نحوی که بر روابط مالی با آن‌ها تاثیری نگذارد.
وی می‌افزاید: مقام‌های دولت در تلاش برای یافتن پاسخی بر این پرسش هستند که آیا جایگاه و حضور ولیعهد سعودی در حکومت این کشور تثبیت شده است، یا می‌توان وی را موضوعی جداگانه در نظر گرفت و تقصیرها را متوجه او دانست.
دیلی بیست گزارش داده است که همزمان با دولت آمریکا، کنگره این کشور هم در حال مشورت با مقام‌های خزانه‌داری برای تصویب احتمالی طرح‌هایی علیه عربستان سعودی است؛ گرچه این طرح‌ها در انتها نیازمند تایید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواهند بود.
در همین ارتباط چهارشنبه هفته گذشته 22 سناتور آمریکایی در نامه‌ای به ترامپ خواستار تحقیق درخصوص خاشقچی و تحریم احتمالی عربستان سعودی شده بودند.
ترامپ در گفت وگوهای مطبوعاتی خود تاکنون اشاره‌های متعددی به روابط تجاری با ریاض داشته و به عقیده کارشناسان، بعید است قصد محکومیت این جنایت احتمالی را داشته باشد.
خاشقچی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، دو هفته پیش برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و از آن زمان اطلاعی از او در دست نیست.
کنسول سعودی در استانبول که تاکنون نتوانسته پاسخ مناسبی به افکار عمومی ارائه کند، ادعا کرده که دوربین‌های این ساختمان در روز وقوع حادثه خاموش بوده است.
شبکه تلویزیونی الجزیره سه شنبه به نقل از منابع خود گزارش داده بود که خاشقچی توسط تیمی به سرپرستی پزشک ویژه نیروهای امنیتی سعودی به قتل رسیده و قطعه قطعه شده است.
ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی، قراردادی نظامی و تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با مقام های این کشور امضا کرده بود.
بخشی از این قرارداد برای فروش تجهیزات و جنگ افزارهای تهاجمی به ریاض است که با تجاوز نظامی به یمن، آن را به خاک و خون کشیده و هزاران انسان بیگناه را به کام مرگ فرستاده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها