سازمان حقوق بشر اروپایی: عربستان قابل اعتماد نیست

سازمان حقوق بشر اروپایی: عربستان قابل اعتماد نیست
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 03:17

سازمان حقوقی اروپایی که مسائل مربوط به حقوق بشر عربستان را دنبال می کند، بامداد چهارشنبه اعلام کرد: نمی توان به گزارش احتمالی عربستان از نتیجه تحقیقات ناپدید شدن و قتل خاشقچی اعتماد کرد

العالم - اروپا

در اطلاعیه ای که در پایگاه این سازمان حقوق بشری قرار گرفت، آمده است: تحقیقات صورت گرفته در مورد خاشقچی، غیر مستقل بوده و خواسته گزارشگران سازمان ملل متحد را رعایت نکرده است، به گونه ای که احتمال فرار عاملان اصلی این جنایت از مجازات پرونده وجود دارد.
این سازمان که دفتر مرکزی آن در برلین آلمان قرار دارد، اعلام کرد: آغاز تحقیقات، آن هم با حضور عربستان که خود متهم این پرونده است، با خواسته سازمان ملل متحد و خانواده خاشقچی که خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل و بی طرف است و به دنبال کشف حقایق ناپدید شدن و خبرهای احتمالی قتل وی هستند، همخوانی ندارد.
این سازمان حقوق بشری اعلام کرد: نمی توان به گزارش احتمالی عربستان در مورد پرونده خاشقچی اطمینان کرد، هرچند ریاض به کشته شدن وی اقرار کند، چرا که به نظر می رسد ابهامات و تفاصیل جانبی وحشتناکی در خصوص ناپدید شدن این روزنامه نگار وجود دارد که باید مقام های ریاض به صورت دقیق تمامی عاملان دست داشته در این جنایت را مشخص کنند و تمامی آنها محکوم شوند.
سازمان اروپایی حقوق بشر در مورد عربستان در پایان اعلام کرد: موضوع ناپدید شدن خاشقچی، بخشی از اقدامات و برنامه های دولت عربستان در برخورد با مخالفان، فعالان و مدافعان حقوق بشری، روزنامه نگاران و دارندگان اندیشه مستقل است.
این اطلاعیه درحالی اعلام می شود که ساعاتی پیش پلیس ترکیه اعلام کرد که دولت عربستان برای بازرسی منزل شخصی «محمد العتیبی» سرکنسول خود در استانبول همکاری نمی کند.
همزمان نیز رسانه های ترکیه ای از فرار العتیبی از استانبول به عربستان خبردادند.
خروج این دیپلمات ارشد عربستانی پس از آن صورت می گیرد که «مولود چاووش ‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، دادستانی این کشور از هر فرد مظنون در کنسولگری عربستان در مورد پرونده خاشقچی ، بازجویی می کند.

 

پربیننده ترین خبرها