نیویورک‌تایمز اسناد ارتباط تیم ترور خاشقچی با بن‌سلمان را منتشر کرد

نیویورک‌تایمز اسناد ارتباط تیم ترور خاشقچی با بن‌سلمان را منتشر کرد
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 10:47

روزنامه «نیویورک تایمز» اسناد تازه‌ای از پرونده «جمال خاشقچی» منتشر کرد و در آن خبر داده تیم 15 نفره اعزامی از ریاض به استانبول در روز ناپدید شدن این روزنامه‌نگار سعودی روابطی بسیار نزدیک با «محمد بن سلمان» داشته‌اند.

العالم - عربستان سعودی

یک رسانه آمریکایی جزئیات تازه‌ای از پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستان سعودی و ارتباط نزدیک تیم 15 نفره اعزامی ریاض به استانبول ترکیه با ولی‌عهد سعودی منتشر کرد.

«نیویورک تایمز» با انتشار یک گزارش تازه که در آن برای اولین بار تصاویری از یکی از مظنونان پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستان سعودی منتشر شده، از روابط نزدیک تیم اعزامی 15 نفره سعودی با ولی‌عهد این کشور خبر داده است، تیمی که پیشتر برخی رسانه‌ها از آنها با عنوان «جوخه مرگ» و «تیم ترور» یاد کرده بودند. 

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دهم مهر  برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد  خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

نیویورک تایمز گزارش داد: «یکی از مظنونان پرونده ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که توسط ترکیه شناسایی شده، یکی از همراهان محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور بوده و تصاویر او در سفرهای ولی‌عهد در پاریس و مادرید دیده می‌شود و همچنین تصویرش در کنار  محمد بن سلمان در سفر سال جاری به هیوستون، بوستون و سازمان ملل وجود دارد».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، «سه نفر دیگر از افراد مظنون (در پرونده ناپدید شدن خاشقچی)، به حلقه امنیتی ولی‌عهد سعودی مرتبط هستند».

این رسانه افزود: «نفر پنجم، یک نفر از اعضای پزشکی قانونی است که مناصب مهمی در وزارت کشور عربستان سعودی و وزارت بهداشت دارد. با توجه به جایگاه این  شخص امکان اینکه به او دستوری از مقام‌های عالی‌رتبه (برای قتل احتمالی خاشقچی) داده شده باشد، وجود دارد».

نیویورک تایمز می‌نویسد: «اگر همانطور که مقام‌های ترکیه می‌گویند این افراد (تیم اعزامی 15 نفره ریاض به استانبول) در زمان ناپدید شدن آقای خاشقچی در دوم اکتبر در کنسولگری استانبول حضور داشتند، در این صورت یک ارتباط مستقیم بین آنچه که اتفاق افتاده با شاهزاده محمد (بن سلمان) وجود دارد. این موضوع هرگونه اظهارنظر درباره اینکه آقای خاشقچی در نتیجه یک عملیات خودسرانه و بدون تایید ولی‌عهد کشته شده باشد را رد می‌کند. ارتباط این افراد با او سبب می‌شود که باور به انجام یک عملیات خودسرانه در قتل خاشقچی برای کاخ سفید و کنگره آمریکا سخت‌تر شود».

روز سه شنبه (دیروز) دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از گفت‌و‌گو با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی گفته بود که شاید «افراد خودسر در عربستان سعودی» در پرونده ناپدید شدن خاشقچی دست داشته باشند.

نیویورک تایمز در گزارش تازه خود خبر داد، حداقل 9 نفر از 15 مظنون شناسایی شده توسط مقام‌های ترکیه، در سازمان اطلاعات، ارتش و دیگر وزارت‌خانه‌های عربستان سعودی کار می‌کردند.
نام یکی از این مظنونان، «ماهر عبدالعزیز مطرب» است، کسی که در سال 2007 به عنوان دیپلمات عربستان سعودی در لندن به کار گماشته شده بود.

طبق این گزارش، عبدالعزیز مطرب به صورت مرتب در سفرهای خارجی همراه محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان حضور داشته و احتمالا محافظ او بوده است.

نیویورک تایمز در گزارش خود می‌نویسد: «حضور یک پزشکی قانونی متخصص در کالبدشکافی نمایانگر آن است که شاید از ابتدا نیت یک عملیات مرگبار وجود داشته است».

رسانه‌های ترکیه بعد از ناپدید شدن خاشقچی خبر دادند که مقام‌های این کشور اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد 15 تن از نیروهای سعودی دوم اکتبر با دو هواپیمای به استانبول آمدند، آقای خاشقچی را ترور کردند، بدنش را با اره‌ای که از عربستان با خود همراه آوردند، بدنش را تکه تکه کردند و همان روز از ترکیه خارج شدند».

یک کارشناس فرانسوی که مدت زمانی را به خدمت برای خاندان آل سعود گذارنده با شناسایی «عبدالعزیز محمد الحساوی» به عنوان مظنون دوم، گفت که وی یکی از اعضای تیم امنیتی محمد بن سلمان است.

مظنون سوم با نام « ثائر غالب الحربی» سال گذشته به خاطر شجاعت در دفاع از جان ولی‌عهد سعودی در حادثه چند ماه قبل در جده، به درجه ستوانی در گارد سلطنتی ارتقا پیدا کرده بود.

« محمد سعد الزهرانی» به عنوان مظنون چهارم نامش در جمع اعضای گارد سلطنتی سعودی دیده می‌شود. او در ویدئویی در سال 2017 کنار محمد بن سلمان مشاهده شده است.

 

پربیننده ترین خبرها