الجزیره:

وزارت خارجه ترکیه خواستار توقف ارتباط با تیم تحقیقات سعودی شد

وزارت خارجه ترکیه خواستار توقف ارتباط با تیم تحقیقات سعودی شد
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 13:50

یک منبع در دادستانی ترکیه، امروز چهارشنبه به شبکه خبری الجزیره گفت که وزارت خارجه این کشور خواستار قطع ارتباط با طرف سعودی در پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» شده است.

العالم - ترکیه

یک منبع در دادستانی ترکیه، امروز چهارشنبه به شبکه خبری الجزیره گفت که وزارت خارجه این کشور خواستار قطع ارتباط با طرف سعودی در پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» شده است.

خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان سعودی مقیم آمریکا بود که دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، ناپدید شد و دیگر دیده نشد که از آنجا خارج شود؛ سه روز بعد منابع امنیتی ترکیه گفتند که او در کنسولگری کشته سپس تکه‌تکه شده است؛ امری که عربستان آن را انکار کرده است. 

امروز یک منبع در دادستانی ترکیه به شبکه الجزیره گفت که بدون بازرسی منزل سرکنسول عربستان سعودی (محمد العتیبی) تحقیقات در خصوص این پرونده ناقص می‌ماند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز امروز اعلام کرده بود که طرف سعودی به بهانه اینکه در منزل سرکنسول خانواده هست، اجازه بازرسی ساختمان خانه را نداده است. مولود چاووش اوغلو همچنین ابراز امیدواری کرده است که امروز عملیات بازرسی از منزل سرکنسول عربستان انجام شود. 

منبع مطلع در دادستانی همچنین به شبکه خبری الجزیره اعلام کرده است که ارتباط با طرف سعودی از طریق وزارت خارجه انجام خواهد شد و تیم تحقیقات ترکیه دیگر با همتای سعودی ارتباط نخواهد داشت. 

عربستان سعودی در هفته جاری پس از ده روز از گذشت حادثه، پذیرفت که تیم تحقیق مشترک با ترکیه تشکیل بدهد و همزمان یک تیم تحقیقات داخلی، درباره حادثه تحقیقات به عمل آورد. 

 قبل از این نیز، وزیر کشور ترکیه اعلام کرده بود که به محض توافق با طرف سعودی، منزل محمد العتیبی سرکنسول عربستان بازرسی خواهد شد .

منابع رسانه‌ای ترکیه روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام کردند که العتیبی سرکنسول سعودی در پی پایان ماموریت بازرسان ترکیه‌ای در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، ترکیه را ترک کرده است.

وی در روزهای گذشته تحت فشارهای شدید افکار عمومی بوده و حتی برخی منابع خبری از احتمال دستگیری وی توسط پلیس ترکیه با قوت گرفتن قتل خاشقچی خبر داده بودند.

جمال خاشقچی 59 ساله، سال 2017 بعد از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولی‌عهد عربستان سعودی، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. او در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

ترکیه هنوز نتیجه تحقیقات را به دلیل تکمیل نشدن روند تحقیقات منتشر نکرده است. 

فارس

پربیننده ترین خبرها