واشنگتن پست: دولت ترامپ به دنبال لاپوشانی کردن پرونده خاشقچی است

واشنگتن پست: دولت ترامپ به دنبال لاپوشانی کردن پرونده خاشقچی است
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 14:43

سرمقاله یک روزنامه آمریکایی با انتقاد تند درباره مواضع واشنگتن در قبال ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه نوشت: «دولت ترامپ به دنبال لاپوشانی کردن پرونده خاشقچی است».

العالم - آمریکا

«روزنامه «واشنگتن پست» که «جمال خاشقچی» در این رسانه ستون‌نویس بوده، سرمقاله تازه‌ای درباره این روزنامه‌نگار مفقود شده سعودی منتشر کرد و در آن ضمن انتقاد از تلاش دولت دونالد ترامپ برای «لاپوشانی کردن» این پرونده، خواستار تحقیق سازمان ملل درباره این موضوع شد و همچنین بر لزوم توقف فروش تسلیحات از واشنگتن به ریاض تاکید کرده است.

در سرمقاله این رسانه آمریکایی تاکید شده که دولت «دونالد ترامپ» درصدد «پاکسازی قضیه جمال خاشقچی» است.


                   ورود نظافتچی‌ها به کنسولگری ساعاتی قبل از ورود تیم تحقیق ترکیه

 

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودیِ ۵۹ ساله دو هفته قبل (دهم مهر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری ریاض در استانبول مراجعه کرد، اما بعد از آن دیگر از ساختمان خارج نشد.

در سرمقاله واشنگتن پست آمده است: «گفته شده مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در ریاض برای "تحقیق کامل، شفاف و سریع" درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی فشار آورده اما شاید بهترین استعاره برای دیپلماسی مدنظر آقای پامپئو همانی باشد که خبرنگاران در بیرون ساختمان کنسولگری استانبول شاهدش بودند: ورود نظافت‌چی‌ها با سطل، تی و مواد شوینده».

روز دوشنبه ساعاتی قبل از ورود تیم تحقیقات ترکیه درباره «جمال خاشقچی» به کنسولگری ریاض در استانبول، یک گروه نظافتچی وارد ساختمان کنسولگری شده بود، اقدامی که سوالاتی درباره پاک کردن صحنه جرم و قتل احتمالی این روزنامه‌نگار شده بود.

واشنگتن پست نوشت: «آقای پامپئو که در دیدار با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی لبخندی بزرگ به لب داشت، به نظر می‌رسید بیشتر از آنکه به روشن کردن حقیقت میل داشته باشد، به کمک کردن حاکم واقعی سعودی برای فرار از بحرانی که خودش آنرا شروع کرده، مایل باشد. در خبرها آمده بود که سعودی‌ها دارند خودشان را برای لاپوشانی کردن کشتن آقای خاشقچی با توسل به داستان زیاده‌روی یک تیم اعزامی(به استانبول) در بازجویی از وی آماده می‌کنند. با این داستان تقصیر از گردن ولی‌عهد ساقط می‌شود در حالی که این اعتقاد وجود دارد که او دستور این عملیات را داده و بر آن نظارت داشته است».

از نظر این رسانه، «آقای ترامپ نشان داده که او حاضر به کمک کردن (به ریاض) برای طفره رفتن از واقعیت است. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تماس تلفنی با این رهبر جوان سعودی توئیت کرد که او "به طور کلی مطلع بودن از آنچه که اتفاق افتاده" را تکذیب کرده است. محمد بن سلمان در دیدار با آقای پامپئو گفت که "ما در گذشته، حال و آینده با هم با چالش‌هایمان مقابله کرده‌ایم و می‌کنیم" و در جواب به این سخن او، دیپلمات آمریکایی با پوزخند جواب داد: "قطعا همینطور است"».

واشنگتن پست معتقد است: «دولت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به نظر در تلاش برای روشن شدن حقیقت جدی‌تر به نظر می‌رسد اما تحقیقاتش با موانع قابل توجهی مواجه شده است: آقای اردوغان به خبرنگاران گفت که مسئولان تحقیق درباره این پرونده که سرانجام اجازه حضور در کنسولگری را یافتند، با دیوارهایی که به تازگی رنگ شده بودند، مواجه شدند. منابع خبری ترکیه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند، آنها شواهد بیشتری درباره این ادعا که آقای خاشقچی به فاصله کوتاهی بعد از ورود به کنسولگری کشته و بدنش تکه تکه شد، پیدا کرده‌اند. البته مقام‌های ترکیه که پیشتر اعلام کردند از این قتل نوار صوتی دارند، تاکنون مدارکشان را علنی نکرده‌اند. هر چه قدر که آنها بیشتر از قبل در شفاف سازی کامل ناکام بمانند، بیش از قبل اینطور به نظر خواهد رسید که آنها بیشتر از سود یا زیان ناشی از این پرونده نگران هستند».

در ادامه سرمقاله این رسانه آمریکایی به یادداشت اخیر «دو مقام ارشد سازمان ملل» در این روزنامه درباره ناپدید شدن خاشقچی اشاره شده که در آن تاکید شده است: «تنها راه مشخص کردن حقیقت درباره سرنوشت آقای خاشقچی، ایجاد یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی و مستقل است».

واشنگتن پست افزود: «خانواده آقای خاشقچی هم خواستار یک تحقیق مستقل شده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند چنین تحقیقی را کلید بزند و دبیرکل سازمان ملل یک هیات تحقیق با ریاست یک دادستان یا قاضی شناخته شده تعیین کند. شورای حقوق بشر هم می‌تواند چنین ماموریتی را در پیش گیرد. در هر صورت باید به ترکیه و عربستان سعودی فشار آورده شود تا آنها هر مدرکی در اختیار دارند را ارائه دهند. در این صورت است که به سرعت می‌توان متوجه شد چه اتفاقی افتاد و چه کسی مسئول است».

در پایان این سرمقاله آمده است: «آنچه که قابل قبول نیست، یک عملیات پاکسازی دیپلماتیک توسط دولت ترامپ برای یک رژیم(عربستان سعودی) و حاکمی (محمد بن سلمان) است که به رغم زیاده‌روی‌های فزاینده او در داخل و خارج از کشور مورد حمایت شدید دولت ترامپ قرار دارد. تا زمانی که درباره آقای خاشقچی حقیقت کاملا مشخص نشده باشد، تجار و بازرگانان آمریکایی باید از رژیم سعودی روی گردان شده و کنگره هم باید مانع از اجرا شدن همه قراردادهای فروش سلاح به ریاض شود».

فارس

پربیننده ترین خبرها