سینمای زیرزمینی در عربستان

سینمای زیرزمینی در عربستان
سه شنبه 25 مهر 1391 - 08:17

ممنوع بودن سينما و توليد فيلم سينمايي در عربستان، هنرمندان اين کشور و علاقه مندان به هنر هفتم را مجبور کرده است که به توليد و پخش محرمانه فيلم روي بياورند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مفتی‌های سعودی، سينما و فيلم را غير شرعی و منافي شئونات اسلامي مي دانند.

روزنامه گاردين با اشاره به تحقيق انجام شده درباره یک گروه عربستاني به نام "شمع قرمز" تأکید کرد به دلیل وجود نداشتن سینما در عربستان، این گروه از اعضاي خود خواسته است فيلمهاي سينمايي را مخفيانه در مكاني خاص در شهر ابها در عربستان تماشا كنند.

اين روزنامه نوشت: وجود سينما در عربستان ممنوع است، به همین دلیل گروهي 60 نفره از سینماگران فيلمهاي خود را مخفيانه به نمايش مي گذارند، و از طريق پيامك يكديگر را برای نمایش فیلم های تولید شده دعوت مي كنند.

گاردين افزود: 60 نفر روز پنجشنبه پس از نماز عشا براي تماشاي اولين «فيلم سينمايي مخفي» در يك انبار گرد هم آمدند.

يكي از حاضران در این نمایش فیلم که خودش کارگردان است، به گاردین گفت: خيلي نگران بوديم؛ به همین دلیل خودروهايمان را در مناطقی دور از انباري كه فيلم در آن نمایش داده شد، پارك كرديم. همه نگراني و ترسمان از سرنوشتي بود كه در صورت بازداشت و زنداني شدن با آن روبرو خواهيم شد.

اين كارگردان بدون اشاره به محتوای فیلم، نمايش هر گونه صحنه هاي منافي شئونات اسلامي در اين فيلم را تكذيب كرد.

وي افزود: فيلم بعدي درباره "حقوق زنان" و فيلم سوم درباره "جادوي سياه" خواهد بود.

مقامات سعودی از زمان ترور ملك فيصل در دهه هفتاد ميلادي ساخت هر گونه سينما را در خاك عربستان منع كرده اند. ملك فيصل پس از آنكه اجازه ورود تلويزيون را به اين كشور داد مورد انتقاد قرار گرفت.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها