دعوای زرگری عربستان و انگلیس درباره بحرین

دعوای زرگری عربستان و انگلیس درباره بحرین
سه شنبه 25 مهر 1391 - 09:38

دخالت عربستان سعودي در سرکوب خيزش مسالمت آميز مردم بحرين، نوعي تنش ظاهري را در روابط سعودي‌ها و انگليسي‌ها ايجاد کرده است، که البته با درنظر گرفتن تاريخچه روابط پنهان و آشکار دو طرف، بعيد به نظر مي رسد اين امر تأثيري بر روابط آنها بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درحالیکه مقامات بحرينی سعي دارند وانمود كنند اوضاع اين كشور آرام است، اما نشانه ها حاکی است که گستردگی بحران به حدی است که حتي بر روابط بحرین با غرب و همسایگان این کشور تأثير گذاشته است.

حمايت رژیم آل سعود  از آل خليفه در سركوب مردم معترض بحرین، و فشار افكار عمومي و فعالان حقوق بشر اروپا اكنون باعث تنش در روابط عربستان و انگليس شده است.

مقامات سعودی كه متحد ديرينه لندن در منطقه هستند، اعلام كرده‌اند كه تصميم یکی از کمیسیون‌های پارلمان انگليس براي بازنگري در روابط دو طرف توهين به اين كشور به‌حساب مي‌آيد، و تمام گزينه‌ها براي ارزيابي تغيير روابط دو طرف اكنون روي ميز است.

رسانه های انگلیسی به نقل از منابع دولتي سعودی تأکید کرده اند كه عربستان در حال بازنگري در روابط تاريخي خود با انگليس است و همه گزينه‌ها در اين زمينه بررسي مي‌شود.

کمیسیون روابط خارجي پارلمان انگليس تحت تأثیر فشار افكار عمومي اين كشور و تلاش‌هاي فعالان حقوق بشر به‌خاطر سركوب و شكنجه معترضان بحريني اعلام كرد كه تحقيق گسترده و همه‌جانبه‌اي را براي بازنگري درباره روابط انگليس با عربستان و بحرين آغاز خواهد كرد.

مواضع این کمیسیون پارلمانی انگليس پس از آن اعلام می شود كه انتقادهاي گسترده‌اي از سياست دوگانه انگليس به‌ويژه پس از ورود نيروهاي عربستان به خاك بحرين و مشاركت آنها در سركوب مردم اين كشور صورت گرفت.

فعالان حقوق بشر و جنبش حامي دمكراسي در خاورميانه و شمال آفريقا به‌دنبال اين موضوع در بيانيه‌اي از دولت انگليس خواستند كه موضع خود را در قبال سركوب و شكنجه معترضان بحريني مشخص كند، تا دولت اين كشور به داشتن «سياستي دوگانه» در زمینه حقوق بشر متهم نشود.

در گزارش کمیسیون سياست خارجي پارلمان انگليس درباره مواضع این کشور در قبال انقلابهای عربی آمده است، كه دولت انگليس در کنار حمایت از اصلاحات ممكن در بحرين، بايد موضع خود را به‌صورت شفاف درباره نقض حقوق بشر در اين كشور اعلام كند.

"محمد بن نواف بن عبدالعزیز" سفير عربستان سعودي در لندن كه كشورش همواره به‌خاطر نقض حقوق بشر با انتقادهاي بين‌المللي مواجه شده به‌دنبال اين مسئله اعلام كرد كه كشورش هيچ نوع "دخالت خارجي" را در فعاليت‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس كه اعضاي آن عربستان، بحرين، كويت، قطر، امارات و عمان هستند، تحمل نخواهد كرد.

وي گفت: روابط عربستان سعودي با شوراي همكاري خليج‌فارس يك مسئله داخلي ميان شش عضو اين شوراست، و ما هيچ دخالت خارجي در كار اين شورا را تحمل نخواهيم كرد.

براساس گزارش‌هاي رسمي، انگليس و عربستان بيش از ۲۰۰ سرمايه‌گذاري مشترك دارند كه ارزش آن به بيش از ۱۱ ميليارد پوند مي‌رسد.

ارزش قراردادهاي نظامي انگليس با عربستان هم بيش از هفت ميليارد پوند تخمين زده مي‌شود كه تحويل نسل جديد جنگنده‌هاي تايفون به رياض فقط يك مورد از این قراردادها است.

علیرغم انتقادهای ظاهری پارلمان انگلیس، دولت این کشور به‌تازگي توافقنامه‌اي امنيتي دفاعي با دولت بحرين به امضا رساند تا بار ديگر حمايت خود را از رژيم آل‌خليفه با وجود انتقادهاي گسترده فعالان حقوق بشر نشان دهد.

سخنگوي وزرات امور خارجه انگليس هم در واكنش به اين موضوع اعلام كرد كه دولت به «حق پارلمان براي تحقيق» در اين رابطه احترام مي‌گذارد ولی به کمیسیون سياست خارجي در اين رابطه از مسير مقتضي پاسخ خواهد داد.

وي با اشاره به اينكه عربستان سعودي از شركاي راهبردي انگليس در منطقه و يكي از نزديك‌ترين دوستان و متحدان لندن است تأكيد كرد: در پاسخ به کمیسیون، به عمق روابط با عربستان و اهميت اتحاد با اين كشور اشاره خواهيم كرد.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها