گفتگوی پمپئو و چاووش اوغلو درباره سوریه و ایران

گفتگوی پمپئو و چاووش اوغلو درباره سوریه و ایران
پنج‌شنبه 26 مهر 1397 - 02:30

«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که مایک پمپئو وزیرخارجه این کشور در دیدار با همتای ترکیه ای خود مولود چاووش اوغلو در خصوص مسائل دوجانبه، سوریه، ایران و مقابله با تروریسم گفت وگو کردند.

العالم-سوریه

نوئرت در بیانیه ای که در تارنمای وزارت خارجه آمریکا منتشر شد با اشاره به دیدار روز چهارشنبه پمپئو در آنکارا گفت: دو طرف در خصوص طیفی از مسائل که برای طرفین حائز اهمیت از جمله سوریه، ایران و مقابله با تروریسم، گفت وگو کردند.

وی افزود: وزیر خارجه از تصمیم [ترکیه] برای بازگرداندن کشیش اندرو برانسون استقبال و بر تمایل آمریکا برای کمک به ترکیه در بررسی پرونده جمال خاشقچی تاکید کرد.

برانسون 50 ساله از اهالی ایالت کارولینای شمالی که نزدیک به دو دهه در ازمیر ترکیه سکونت داشت در جریان کودتای نافرجام دو سال پیش (ژوئیه 2016) این کشور دستگیر و به سه سال حبس محکوم شد. وی متهم به دست داشتن در شکل گیری کودتا و حمایت از «فتح ‌الله گولن» چهره مدنی متنفذ ترکیه ساکن آمریکا و حزب کارگران کردستان (پ ‌ک ‌ک) بود. ترکیه هفته جاری وی را آزاد کرد و به آمریکا بازگرداند.

آزادی برانسون در حالی رخ داد که استانبول به دلیل ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی کانون یک بحران تازه منطقه ای شده است. خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.

خاشقچی که پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.

همه مدارک و شواهد ادعاشده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان محمدبن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها