ابراز نگرانی لاوروف از اقدام آمریکا در انتقال عناصر داعش به عراق و افغانستان

ابراز نگرانی لاوروف از اقدام آمریکا در انتقال عناصر داعش به عراق و افغانستان
پنج‌شنبه 26 مهر 1397 - 13:50

وزیر امور خارجه روسیه از شواهدی صحبت کرده که نشان می‌دهد آمریکا در حال انتقال تروریست‌های داعش به عراق و افغانستان است.

العالم - اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، طبق اطلاعاتی که در اختیار روسیه قرار گرفته، آمریکا در حال انتقال تروریست‌های داعش به عراق و افغانستان است.

بنا بر این گزارش، لاوروف در مصاحبه با شبکه فرانسوی زبان «راشاتودی فرانس» که با حضور روزنامه‌نگاران فرانسوی «Paris Match» و «فیگارو» انجام شد، تأکید کرد: «در حال حاضر گروه تروریستی داعش بسیار کوچک شده است. همانطور که قبلا نیز گفته بودم تروریست‌ها در اردوگاه «التنف» که به صورت غیرقانونی از جانب آمریکا شکل گرفت نیز حضور دارند. بر اساس اطلاعات ما، آمریکایی‌ها تروریست‌ها را به عراق و افغانستان منتقل می‌کنند».

وی ادامه داد: «اما آمریکایی‌ها به طور خاص در این منطقه سعی دارند تا به صورت کاملا غیرقانونی یک شبه‌دولت شکل دهند تا شرایط زندگی مطلوب برای عاملان خود را در این منطقه فراهم کنند. آنها در حال ایجاد نهادهای حکومتی برای جایگزینی دولت مشروع دمشق هستند و در عین حال به طور فعال تسریع بازگشت و استقرار مجدد آوارگان سوری مطرح می‌کننند در شرایطی که نه آمریکا، نه فرانسه و نه کشورهای دیگر غربی مایل نیستند تا شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دولت مشروع سوریه فراهم شود».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: «غربی‌ها مدام به ما می‌گویند که فرایند سیاسی در سوریه باید هر چه سریعتر آغاز شود، حالا این مسئله مطرح می‌شود که چرا هیچ کس در شرق رودخانه فرانت که تحت کنترل آمریکا و حامیان محلی آنهاست، صبر نمی‌کند تا این فرایند سیاسی رسما آغاز شود. آنها می‌خواهند تا منطقه‌ای با حاکمیت جدید و مجزا در آنجا برای خود شکل دهند و بازی خطرناک جدیدی را در بخش‌های کردنشین عراق و سوریه آغاز کنند. من این مسئله را رد نمی‌کنم که آمریکا مایل است تا اوضاع در منطقه همچنان پرتنش باقی بماند و هرگز آرام نشود. گرفتن ماهی که مدنظر آنهاست در آب گل‌آلود راحت‌تر است. و این رویکرد هرگز نتیجه خوبی نخواهد داشت».

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع ایران و توافق هسته‌ای 2015 با گروه 1+5 (برجام) نیز پرداخت و گفت: «در حال حاضر کشورهای باقیمانده در این توافق تلاش فشرده‌ای برای حفظ آن در زمان خروج آمریکا هستند. برای تحقق این هدف، لازم است تا سازوکارهایی طراحی شود که شرایط را برای انجام تمام موارد مورد توافق از جمله تأمین منافع اقتصادی برای ایران که به تمام تعهدات خود در شرایط جدید نیز ادامه داده، فراهم شود. این تلاش در حال حاضر با مشکلات فنی بسیاری مواجه است و من امیدوارم که بتوان تهدیدات واشنگتن در این زمینه را خنثی کرد».

لاوروف ادامه داد: «همکاران ما در برلین و پاریس تعهد دولت‌های آلمان و فرانسه به این توافق را اعلام کرده‌اند و البته گفته‌اند که در شرایطی که شرکت‌های آلمانی و فرانسوی خروج خود را از ایران اعلام‌کرده‌اند، برلین و پاریس نمی‌توانند آنها را مجبور به ماندن در ایران کنند چرا که منافع آنها در آمریکا قطعا بیشتر از منافعشان در ایران است. ما این مسئله را درک می‌کنیم با این وجود لازم است تا دولت‌ها هر آنچه در توان دارند به انجام برسانند تا شرایط تجارت با شرکت‌های جایگزین برای ایران فراهم شود. این دقیقا همان کاری است که همکاران ما از سازمان‌های مالی، بنک‌های مرکزی و دیگر نهادهای مربوطه در حال انجام آن هستند.»

وی در ادامه یک بار دیگر به موضوع سوریه بازگشت و با اشاره به طرح پیشنهادی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل «گروه کوچک سوریه» متشکل از فرانسه، آمریکا، انگلیس، آلمان، اردن، عربستان سعودی و مصر اشاره کرد و گفت، «این گروه از مواضعی به مسئله سوریه می‌نگرد که با دیدگاه ما در مسکو متفاوت است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «از این نظر دولت فرانسه موضع بسیار مشابهی به واشنگتن دارد که در تلاش است تا به هر قیمتی که شده رژیم سوریه را تغییر دهد و از نگاه این گروه، فرایند سیاسی سوریه در نهایت به تغییر رژیم منتهی خواهد شد. اما این موضع، اصلا با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد چرا که بر اساس این قطعنامه تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند درباره سرنوشت کشورشان و خودشان تصمیم بگیرند».

پربیننده ترین خبرها