قتل خاشقچی رویای پادشاه را دفن کرد؛ تحریم گسترده "داووس صحرا"

قتل خاشقچی رویای پادشاه را دفن کرد؛  تحریم گسترده
جمعه 27 مهر 1397 - 12:17

ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه و گزارش‌های منتشر شده درباره قتل وی، سایه سنگینی بر این کنفرانس و بن سلمان  انداخته است.

العالم- عربستان سعودی 

"داووس صحرا" عنوان کنفرانسی است که قرار است به زودی در عربستان با حضور موسسات مالی جهانی برگزارشود، نشستی که از مدت ها پیش عربستان خبر از برگزاری آن داده بود .

کنفرانسی که قرار است سرمایه‌گذاران را برای بلندپروازی‌های آل‌سعود در ریاض اواخر ماه جاری میلادی (اول آبان) گرد هم آورد.

کنفرانس ابتکار عمل سرمایه گذاری آینده در عـربستان (مبادره مستقبل الاستثمارغدا) که به داووس صحرا هم معروف شده، یک نشست تجاری در راستای طرح ولیعهد سعودی موسوم به "چشم انداز 2030 " است که برای قطع وابستگی عربستان به درآمد حاصل از صدور نفت برنامه ریزی شده است.
رژیم سعودی این نشست را اینگونه معرفی کرده است: بحث درباره جهت گیری ها، فرصت ها و چالش ها در بخش های رو به رشد در ترسیم آینده اقتصادی و ایجاد تحول در زمینه سرمایه گذاری جهانی در دهه های آینده .

این کنفرانس قرار است امسال با حضور بیش از 100 شخصیت سیاسی و اقتصادی جهان و بیش از 2 هزار سرمایه گذار از 23 تا 25 اکتبر ( 1 تا 3 آبان) در ریاض به ریاست "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی برگزار شود.

مقامات سعودی پیشتر اعلام کردند که در این نشست سه محور اصلی: نقش سرمایه گذاری در توسعه، فناوری ها منبع جدید ایجاد فرصت و توسعه توانمندی ها و ظرفیت های انسانی بررسی خواهد شد.

در این نشست همچنین قرار بود، موضوعات فرعی دیگری مانند رهبران تجاری و دولتها چگونه می توانند یک چشم انداز مشترک برای آینده ایجاد کنند. سرمایه گذاری چه میزان به شکل گیری آینده نوآوری کمک می کند و فنآوری چگونه زندگی ما را تغییر می دهد. مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

"صندوق سرمایه گذاری عمومی" عربستان که متولی برگزاری این نشست است و ریاست آنرا هم ولیعهد بر عهده دارد، اهداف آن را شامل:

1- کشف راههایی که به درآمد و بازدهی پایدار منتهی شود
2- ایجاد یک شبکه مالی شامل طرف های موثر در عرصه جهانی 
3- برجسته سازی بخش های در حال ظهور که در ترسیم آینده اقتصاد جهان موثر هستند .
اعلام کرده بود.

یک قتل و دفن رویاهای پادشاه

ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه و گزارش‌های منتشر شده درباره قتل وی، سایه سنگینی بر این کنفرانس و بن سلمان  انداخته است.

خاشقچی 59 ساله که از جمله روزنامه‌نگاران شناخته‌ شده و منتقد سیاست‌های ولیعهد سعودی است، سه شنبه 10 مهر برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و از آن زمان تاکنون اطلاعی از او در دست نیست.
برخی منابع اعلام کرده اند که ماموران سرویس امنیتی سعودی که به ترکیه اعزام شده بودند، پس از شکنجه خاشقچی در کنسولگری عربستان، او را به قتل رسانده‌ و مثله کرده اند.

شبکه تلویزیونی "سی ان ان" به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان ملاقات با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفت که آینده وی به عنوان شاه در بوته آزمایش قرار دارد.

این منبع افزود: پامپئو برای بن سلمان روشن کرده است که "سعودی‌ها باید تحقیقات خود (درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی) را با سرعت زیادی انجام دهند". پامپئو همچنین تاکید کرده است: زمان کوتاه است و سعودی‌ها باید با افراد ذیربط به شدت همکاری کنند.

این منبع آگاه تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا صراحتا به بن سلمان گفته اگر سعودی‌ها مسئولان ناپدید شدن خاشقجی را بازخواست نکنند، لازم خواهد بود که خود آمریکا آن را انجام دهد زیرا جهان این امر را می خواهد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مجبور خواهد شد تا به علت فشار جهانی این کار را انجام دهد.

پامپئو به ولیعهد سعودی گفت که او مجبور است تا از جزئیات روی داده آگاهی یابد و حتی اگر خود شاهزاده بن سلمان از قبل از آن آگاهی نداشته است باید اطلاعات کافی درباره آنچه روی داده است، را بدست آورد.

پامپئو در سفر به عربستان با سلمان بن عبدالعزیز شاه و ولیعهد این کشور درباره ناپدید شدن خاشقجی گفت وگو کرد. این حادثه باعث خشم جهانی از جمله در داخل خود آمریکا شده است و بار دیگر پرونده حقوق بشری عربستان را زیر ذره بین برده است.

داووس صحرا تحریم می‌شود

درپی ناپدید شدن مشکوک خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و همزمان با افزایش ابهامات در مورد نقش ریاض در ناپدید شدن او شخصیت های جهان یکی پس از دیگری از شرکت در نشست تجاری عربستـان انصراف داده اند.

در حالیکه قرار بود شماری از چهره های سیاسی و تجاری جهان در نشست ریاض شرکت کنند. جیم یونـگ کیم رئیس بانک جهـانی اعـلام کرد که به ریاض نخواهد رفت.

رویترز هم خبر داد ، ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی، اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارایه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن خاشقجی تعدادی از پروژه‌های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می‌آورد.

همچنین دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبـر تکنولوژی نیز تصمیم گرفته است به عربستان نرود.

سخنگوی شرکت ویـاکـوم هم اعلام کرد که باب باکیش مدیر عامل شرکت که قرار بود در نشست ریاض سخنرانی کـند، در نهایت به این کشور سفر نخـواهد کرد. 

ارنست مونیز وزیر اسبـق انـرژی آمریکـا که به عنوان مشـاور در پروژه بزرگ «ان ای او ام(NEOM)» در منطقـه توسعـه اقتصـادی سواحل دریای سرخ فعالیت دارد، گفته است که از ریـاض فاصله می گیرد.

استیـو کیس یکی از بنیـان گذاران شرکت «آ او ال(AOL)» نیز اعلام کـرده که به دلیل وقوع اتفاقات اخیـر، از سفر به ریـاض منصرف شده است. 

تحریم نشست ریاض تنها در سطح مقامات تجاری و اقتصادی باقی نماند، بلکه بسیاری از رسانه های سرشناس هم در واکنش به آدم ربایی رژیم سعودی این نشست را تحریم کردند.زانی مینتون بدواس سردبیر مجله اقتصادی اکونومیست نیز که برای شرکت در کنفرانس ابتکار عمل سرمایه گذاری آینده در عـربستان به این کشور دعوت شده بود، سفر خود به عـربستان را لغو کرده است.

اندرو روس سورکین مجری در شبکه سی ان بی سی و روزنامه نگار در نیویورک تایمز که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد، هم می گوید: موضوع ناپدید شدن خاشقـجی و اطلاعات منتشر شده از نحوه کشته شدن وی، به طرز وحشتنـاکی من را برانگیخته و آزرده خاطر شده ام. 

شبکه های سی ان ان و سی ان بی سی و 'فاینشنال تایمز نیز اعلام کـرده اند که از پوشش خبری نشست ریـاض منصرف شده اند.

بلومبـرگ نیز انصراف خود برای مشارکت رسانـه ای در این کنفرانس را اعلام کرده است.
ایلیـن مورفی سخنگوی نیویـورک تایمز اعلام کرد که این روزنامـه تصمیم گرفته است، نشست ریاض را حمایت نکند و دیگر حامی مالی'نشست ریاض نخواهد بود.

آریانا هافینگتون بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست داووس در صحرا کناره گیری کرده است.

سخنگوی روزنامه لس آنجلس تایمز نیز اعلام کرد که پاتریک سون شیونگ صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده سخنرانی کند، در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

دولت هلند نمایندگی تجاری سعودی را در این کشور پس از ناپاید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی ، منحل کرده است.

وزیر دارایی هلند از لغو مشارکت خود در کنفرانس اقتصادی عربستان سعودی، در پی ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول خبر داد.

 حزب کارگر انگلیس تحریم عربستان سعودی را در واکنش به ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی خواستار شد. 

حزب کارگر انگلیس بر لزوم بررسی اعمال تحریم هایی علیه عربستان، در صورت پاسخ ندادن ریاض به ابهامات درباره ناپدید شدن خاشقجی، تاکید کرد.

جان مک دانل سخنگوی حزب کارگر انگلیس گفت با توجه به روابط ویژه انگلیس با عربستان ، لندن باید یکی از کشورهایی باشد که جلوتر از بقیه کشورها از خود واکنش نشان دهد. باید تحریم های اقتصادی و نیز انزوای سیاسی بر عربستان اعمال شود.

هالیوود هم طرح سرمایه گذاری چهارصد میلیون دلاری خود را در عربستان سعودی به تعلیق درآورد. 

تعدادی از مدیران شرکت‌ها و نهادها:

شرکت گوگل- آمریکا

بانک سرمایه جی چی مورگان چِیس- آمریکا

خودروسازی فورد- آمریکا

سرویس همسفری اوبر- آمریکا

شرکت خدمات مالی بلک استون- آمریکا

شرکت مالی مستر کارت- آمریکا

شرکت چند رسانه ای ویاکوم- آمریکا

شرکت سرمایه گذاری بلک راک- آمریکا

بانک اچ‌اس‌بی‌سی- بریتانیا

گروه بانکی کردیت سوئیس

بانک استاندارد چارترد- بریتانیا

بورس لندن

شرکت خدمات مالی سوسیته جنرال- فرانسه

شرکت تکنولوژی بهداشت سرایو

شرکت سازنده تجهیزات الکترونیکی گروه تالس- فرانسه

شرکت سرمایه گذاری تکنولوژی سینویشن ونچرز- چین

شرکت سرمایه گذاری «ک ک آر»- آمریکا

بانک بی ان پی پاریبا- فرانسه

تعدادی از رسانه‌ها:

هفته‌نامه اکونومیست

روزنامه نیویورک تایمز

روزنامه لوس‌آنجلس تایمز

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان

خبرگزاری بلومبرگ

شبکه سی‌‌ان‌‌بی‌‌سی

روزنامه فاینانشال تایمز

فاکس نیوز

تعدادی از سیاستمداران و مقام‌های بین‌المللی:

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا

لیام فاکس، وزیر تجارت انگلیس

وپکه هوکسترا، وزیر دارایی هلند

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول

 فرانسه، انگلیس، آلمان و کانادا و برخی کشورهای دیگر از عربستان سعودی خواسته‌اند که در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی تحقیق کرده و نتایج را سریعا اعلام کنند. بحرین و امارات موضوع جمال را طرح فشار رسانه‌ای بر عربستان عنوان کرده و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا ضمن پشتیبانی تلویحی از دولت عربستان گفته است که سرنوشت جمال، بر فروش اسلحه به عربستان تاثیری نخواهد داشت.

به نظر میرسد باز هم به تعداد کسانی که این نشست را تحریم خواهند کرد افزوده خواهد شد و شاهد ناکامی دیگری در رژیم آل سعود خواهیم بود.

پربیننده ترین خبرها