درخواست 40 قانونگذار آمریکایی از کاخ سفید برای تحریم شدید عربستان سعودی

درخواست 40 قانونگذار آمریکایی از کاخ سفید برای تحریم شدید عربستان سعودی
جمعه 27 مهر 1397 - 12:04

بیش از ۴۰ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواستند که عربستان را به دلیل ماجرای خاشقچی، شدیدا مورد تحریم قرار دهد.

العالم- آمریکا

«لوید داگت» عضو مجلس نمایندگان آمریکا دیروز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نامه‌ای را که بیش از ۴۰ نماینده آن را امضا کردند، منتشر کرد.

در این نامه امضا شده تاکید شده که «دولت عربستان سعودی در ترور خاشقچی دست داشته است» و این کشور باید در چارچوب «قانون ماگنیتسکی» تحریم شود.

طبق قانون «ماگنیتسکی»، اگر مقامات و یا مسوولان دولتی هر کشوری مرتکب اقداماتی از جمله اعدام‌های غیرقانونی، شکنجه یا نقض جدی حقوق بشری شوند، مورد تحریم دولت آمریکا قرار می‌گیرند.

ر متن این نامه آمد است، «شواهد زیادی بدست آمده است که نشان می‌دهد که حکومت عربستان سعودی مستقیما در قتل و ناپدید شدن جمال خاشقچی دست داشته است».

در ادامه این نامه خطاب به ترامپ آمده است، «ما از اظهارات اخیر شما(دونالد ترامپ) که طبق آن پول را مهمتر از عدالت و دیگر ارزشهای آمریکایی قلمداد کرده اید به شدت نگران هستیم». 

ترامپ اخیراگفته بود که به خاطر مساله خاشقچی روابطمان را با عربستان خراب نمی‌کنیم؛ چرا که این کشور خریدار اسلحه و تجهیزات نظامی و متحد ما در تقابل با ایران محسوب می‌شود.

به گزارش روسیاالیوم، اعضای مجلس نمایندگان از کنگره خواستند که تا ۱۲۰ روز دیگر و یا زودتر از آن، تصمیمات مناسبی را در این خصوص اتخاذ کند.

امضا کنندگان این نامه می‌گویند، «ما خواستار اعمال تحریم‌های شدید علیه عربستان، در صورت مطابقت نتایج تحقیقات دولت آمریکا با گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص مساله خاشقچی هستیم و همچنین از واشنگتن می‌خواهیم که درباره دخالت‌های آمریکا در جنگ یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد بیشماری از غیرنظامیان از جمله زن و کودک بی‌دفاع یمنی شده است، توضیح دهد.»

لوید داگت در توضیح این نامه گفته که بعد از برداشتن گام اولیه آمریکا در تحریم عربستان و توقف عملیات نظامی آن در یمن، باید سفیر سعودی از واشنگتن اخراج شود و فروش سلاح به عربستان به حالت تعلیق در بیاید.

عربستان سعودی بزرگترین همپیمان آمریکا در خاورمیانه، این روزها با انتقادات گسترده‌ برخی از سیاستمداران آمریکایی به دلیل بحران خاشقچی و نقش آن در ناپدید شدن و ترور او مواجه است.

خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که از پارسال با اوج گرفتن اختلاف نظرش با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، به واشنگتن مهاجرت کرد. او  دو هفته پیش برای انجام برخی امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت و پس از آن دیگر دیده نشد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیشب در یک تجمع انتخاباتی در جمع خبرنگاران اعتراف کرد که احتمالا «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی کشته شده است.

او سپس در مورد اینکه اگر مشخص شود سعودی‌ها در قتل او دست داشته‌اند، با چه تبعاتی روبرو می‌شوند، گفت: «باید شدید باشد. منظورم این است که این چیز بسیار بسیار بدی است. باید ببینم که چه می‌شود.»

با این حال کشورهای غربی تاکنون حاضر نشده‌اند، رسما از تحریم عربستان سعودی در ارتباط با مساله خاشقچی صحبت کنند و مشخص نیست که چه اقداماتی قرار است در قبال عربستان بعد از تکمیل شدن روند تحقیقات انجام دهند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها