بحران اقتصادي، زنگ خطر فروپاشي اتحاديه اروپا

بحران اقتصادي، زنگ خطر فروپاشي اتحاديه اروپا
چهارشنبه 26 مهر 1391 - 07:49

كارشناس امور بين الملل با اشاره به بحران اقتصادي حاكم بر اتحاديه اروپا پيش بيني كرد كه اين اتحاديه از هم بپاشد.

"وليد عربيد" چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اروپا، گرفتار بحران هاي اقتصادي شديدي شده كه به پسرفت اقتصادي همه كشورهاي غربي منجر شده است. 

وي افزود: در حال حاضر جنبش هاي جدايي طلب در اروپا در كشورهايي نظير فرانسه، اسپانيا و انگليس خواهان جدايي از دولت مركزي هستند و علت اين رويكرد، شدت گرفتن بحران اقتصادي در اين كشورهاست. 
عربيد در ادامه گفت: جدايي خواهان در كشورهاي اروپايي خواهان تمركز زدايي در زمينه هاي اقتصادي هستند، زيرا ثروت هاي منطقه كاتالونيا به مادريد منتقل مي شود و ثروت هاي اسكاتلند نيز به جيب انگليس ريخته مي شود. 
وي با اشاره به حرف و حديث ها درباره احتمال جدايي يونان از واحد پولي يورو يا حتي از اتحاديه اروپا، خاطر نشان كرد: اتحاديه اروپا به يونان براي بازسازي ساختار اقتصادي اين كشور كمك نكرد. 
اين كارشناس لبناني در امور بين الملل گفت: آمريكا مي خواست از اتحاديه اروپا غولي اقتصادي بسازد كه در خدمت منافع واشنگتن باشد، نه اين كه به غولي سياسي يا نظامي تبديل شود، به همين سبب است كه آمريكا از اتحاديه اروپا بيمناك است. 
وي افزود: برخي از گروه ها در اروپا خواهان بازگشت به دوره پيش از شكل گيري اتحاديه اروپا بر اساس معاهده ماستريخت هستند و اين به معناي درخواست استقلال كشورها از يكديگر و كنار گذاشتن واحد پولي يورو است. 
اين كارشناس امور بين الملل با بيان اين كه بحران هاي كنوني اروپا، ناشي از عوامل ژئو استراتژيك است، خاطر نشان كرد: تفكر اروپاي يكپارچه، براي اروپاي غربي بود نه اروپاي شرقي و اكنون انديشه قطب اروپا كم رنگ شده است و پيش بيني مي شود كه اتحاديه اروپا از هم بپاشد. 
وي  ادامه داد: بسياري از مناطق فرانسه مانند كورسيكا، پروتان كه زباني غيرفرانسوي دارد، خواهان جدايي از پاريس هستند، اين در حالي است كه در فرانسه بيش از 3 ميليون بيكار وجود دارد و دستكم 6 ميليون نفر از مردم اين كشور زير خط فقر زندگي مي كنند. 
عربيد هشدار داد كه بحران اقتصادي كنوني، اتحاديه اروپا را در برابر خطر فروپاشي قرار داده است، در واقع ادغام كردن تعداد زيادي از كشورهاي اروپاي شرقي به اتحاديه اروپا، اشتباهي بزرگ بود، به ويژه كه اين كشورها بيش از اروپا به آمريكا تمايل دارند. 
16-18:98  26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها