تازه ترین اخبار از پرونده خاشقچی | بازجویی دادستانی ترکیه از کارکنان کنسولگری عربستان/ حمایت تمام قد امارت از عربستان/ ملک سلمان مدیریت بحران را برعهده گرفت

تازه ترین اخبار از پرونده خاشقچی | بازجویی دادستانی ترکیه از کارکنان کنسولگری عربستان/ حمایت تمام قد امارت از عربستان/ ملک سلمان مدیریت بحران را برعهده گرفت
جمعه 27 مهر 1397 - 18:25

دادستانی ترکیه اعلام کرد که از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول در حال بازجویی است.

العالم - عربستان سعودی

دادستانی ترکیه اعلام کرد که در چارچوب تحقیقات در خصوص ناپدید شدن «جمال خاشقچی» از کارکنان کنسولگری ترکیه در استانبول در حال بازجویی است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دادستانی ترکیه اعلام کرد که از 15 تن از کارمندان کنسولگری از جمله راننده کنسولگری و تیم تأسیساتی در حال بازجویی است.

چهارشنبه گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد در صورت لزوم دادسرای ترکیه از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول بازجویی خواهد کرد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص خروج سرکنسول عربستان از خاک ترکیه، گفته بود که دیپلمات‌های سعودی می‌توانند هر زمان که بخواهند به کشورشان بازگردند.

۱۵ مظنون پرونده جمال خاشقچی بازجویی می شوند

سه شنبه گشته نیز سایت ایلاف عربستان اعلام کرد که مقامات این کشور به زودی ۱۵ مظنون پرونده جمال خاشقچی، که پیشتر رسانه‌های ترکیه اسامی و تصاویرشان را منتشر کرده بودند به منظور ارائه پاره‌ای از توضیحات درباره دلایل حضور خود در ترکیه همزمان با ناپدید شدن این روزنامه‌نگار، فرا خواهند خواند.

امارات: با قدرت در کنار عربستان ایستاده‌ایم

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه، در توئیت‌های جداگانه‌ای به بحران سر به نیست شدن جمال خاشقچی نویسنده و منتقد سیاست‌های حکومت سعودی پرداخت و بار دیگر حمایت بی چون و چرای ابوظبی از آل سعود را اعلام کرد.

او نوشت:  بحرانی که سعودی را در بر گرفته دو بُعد دارد، مسأله اول بررسی ادعاها و اسناد درز پیدا کرده است و مسأله دوم این است که تلاش می‌شود به ریاض و مواضعش ضربه بزند و در این مسیر ما با قدرت در مقابل سیاسی‌کاری و پیش داوری و تلاش‌ها برای از بین بردن ثبات سعودی ایستاده‌ایم.

قرقاش در ادامه مدعی شد که امنیت و ثبات منطقه به عربستان سعودی متکی است و این کشور دارای بار سیاسی و اقتصادی و دینی است.

او تصریح کرد که باید میان بررسی حقیقت با تمام اهمیت آن و مسأله تلاش‌ها برای ضربه زدن به ریاض تفاوت قائل شد.

سخنان این مقام اماراتی در حالی است که مقامات سعودی به طور کم سابقه‌ای تحت فشار رسانه‌ها و مقامات کشورها برای افشای حقیقت ناپدید شدن خاشقچی هستند.

سید حسن نصرالله: قتل خاشقچی قطعی است

دبیر کل حزب الله لبنان به قضیه ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد آل سعود اشاره کرد و گفت مسئله ربایش، شکنجه، قتل و مُثله کردن خاشقچی با ارّه تقریبا قطعی شده است.

سید حسن نصرالله گفت: دولت ترامپ در پرونده خاشقچی سهیم است؛ شرایط برای نظام سعودی مناسب نیست؛ با وجود اینکه از سعودی بسیار نارحتیم اما دخالتی در این موضوع نکردیم.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: وقتمان را برای پاسخ به اتهام به حزب الله، ایران و سوریه در زمینه دخالت در ناپدیدشدن خاشقچی تلف نمی کنیم؛ نظام سعودی می تواند از فرصت فعلی برای توقف جنگ علیه یمن استفاده نماید، چرا که با وجود بحران خاشقچی دیگر نمی تواند به جنگ علیه یمن ادامه دهد.   

سید حسن نصرالله تصریح کرد: حکومت سعودی پس از بحران خاشقچی دیگر حمایت جامعه جهانی را نخواهد داشت.

ملک سلمان مدیریت بحران خاشقچی را برعهده گرفت

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از 5 منبع آگاه در حکومت عربستان سعودی و یا مرتبط با خاندان سلطنتی سعودی گزارش داد که به دنبال تشدید فشارهای بین المللی درباره جمال خاشقچی، ملک سلمان پادشاه این کشور شخصا مجبور به مداخله شده است.

این گزارش می‌گوید که بحران نه تنها در میان رهبران جهانی، بلکه در درون دیوان سلطنتی نیز نگرانیهایی برانگیخته است.

براساس این گزارش، پنج شنبه 11 اکتبر ملک سلمان، شاهزاده خالد الفیصل فرماندار مکه که از مورد اعتمادترین افراد وی است را برای رایزنی با مقامات ترکیه به استانبول فرستاده است تا بحران را خنثی و مدیریت کند. 

رویترز در ادامه افزود؛ در طول سفر خالد الفیصل، ترکیه و عربستان سعودی با تشکیل یک گروه کاری مشترک برای بررسی ناپدید شدن خاشقچی موافقت کرده‌اند. ملک سلمان همچنین به دادستان‌های عمومی کشورش نیز دستور داده تا براساس یافته های خود یک روند تحقیقی را آغاز کنند. 

یک شاهزاده سعودی نزدیک به خاندان سعودی می‌گوید، انتخاب خالد که جزء مقامات عالی سعودی است به این دیلی بوده  است که او علاوه بر مورد اعتماد بودن ملک سلمان دارای روابط خوب و بسیار قوی با رجب طیب اردوغان رئیبس جمهور ترکیه است. 

به گفته منابع مختلف، از زمان دیدار اردوغان و خالد، ملک سلمان به این نتیجه رسیده خودش شخصا باید اداره بحران خاشقچی را در اختیار بگیرد.

رویترز مینویسد که مقامات سعودی به صورت فوری برای تایید اینکه ملک سلمان خودش درحال نظارت بر حل بحران است، در دسترس نبودند. 

یکی از این 5 منبع به رویترز گفته است که اگر محمد بن سلمان می‌خواست این بحران را از ملک سلمان دور نگه دارد باز هم نمی‌توانست چرا که همه شبکه‌هایی عربی و سعودی که ملک سلمان آنها را تماشا می‌کند در حال پوشش اخبار خاشقچی هستند. 

این منابع گفته‌اند که ملک سلمان از بن سلمان و مشاورانش شروع به توضیح درباره خاشقچی کرده است. بن سلمان به او توضیح داده و وقتی بحران جهانی شده از ملک سلمان خواسته است تا شخصا مداخله کند. 

این منابع می‌گویند زمانیکه بحران از کنترل خارج شد و سر وصدا به آمریکا رسید، بن سلمان به پدرش گفته است که آنها با یک مشکل مواجه شده‌اند. 

یک منبع دیگر از این 5 منبع که دارای ارتباطات سلطنتی است گفته است حتی اگر ملک سلمان به پسرش بسیار علاقمند باشد، پادشاه نیازی دارد تا یک بررسی جامع درباره بقای خود و همچنین بقای خاندان سلطنتی انجام دهد. 

پربیننده ترین خبرها