اذعان شرکت نفت سعودی به پولشویی

اذعان شرکت نفت سعودی به پولشویی
چهارشنبه 26 مهر 1391 - 10:59

درپي انتشار گزارش يک شرکت نفتي آمريکايي در خصوص پولشويي و تخلفات ديگر، شرکت نفت سعودي مجبور شد به دليل ارتباط با بعضي از اين جرايم، برخي تخلفات گذشته مسئولان اين شرکت را فاش کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "هاشم عبده هاشم" نویسنده روزنامه سعودی "عکاظ" نوشت: من نيز مثل ديگران از پاسخ ديروز شركت نفتي آرامكو شگفت زده شدم؛ این شرکت براي اولين بار اعتراف مي كند كه يك تكنيسين فني اين شركت در پس پرده رشوه اي است كه شركت آمريكايي رشوه دهنده نیز قبلا  به آن اشاره کرده بود؛ و شركت آرامكو اعلام کرد که در آن زمان فرد مورد نظر را از كار بركنار كرده بود.

اين بيانيه همچنين حتي اطلاعات بيشتري را درباره شناسايي تعدادي از كاركنان شركت ارايه داده است كه برخورد غيراخلاقي آنها درقبال شغلشان به اثبات رسيده و در اواخر سال 2009 ميلادي از كار بركنار شده اند.

عبده هشم خاطرنشان کرد: اين اطلاعات و نظاير آن بسيار تعجب آميز است، و سوالات زيادي را مطرح مي كند .. اولين سوال اين است كه چرا شركت آرامكو اين پرونده ها و مجازاتها را قبلا، فاش نكرده است؟

وی افزود: چرا بايد حالا به وجود اين رشوه ها و اختلال ها اذعان شود؛ حالا كه مسئولان آمريكايي ماهيت شركت خود را برملا كرده اند؛ اين شركت مجبور شده است كه "پول شويي خود را منتشر كند" .. همه شوكه شده اند كه فساد شركت محترمي نظير آرامكو را فرا گرفته است؟

این نویسنده سعودی تأکید کرد: به نظر مي رسد كه حتي اين اعترافات ديرهنگام شركت نيز دقيق نباشد و فقط نوعي گريز و از باب توجيه و جلوگيري از سوء ظن مراكز بالاي تصميم گيري بوده باشد.

عبده هاشم گفت: برای پاكسازي آرامكو از فساد مسئولان ذيربط باید اين پرونده را پيگيري كنند؛ زيرا این موضوع علاوه بر آينده و امنيت عربستان به امنيت انرژي در جهان نیز مربوط است؛  درنتيجه واگذاري تحقيقات به خود شركت آرامكو كفايت نمي كند؛ و فساد در شركتي با اين گستردگي ايجاب مي كند كه این موضوع در سطوح بالا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

عبده هاشم اظهار داشت: اعلام ديرهنگام بركناري تكنسين فني ياد شده يا مسائلی نظير آن به علت اين رشوه خواري و عملكرد نادرست آنطور كه آرامكو در بيانيه خود توضيح داده است، اصلا كفايت نمي كند؛ زيرا بركناري یک فرد از كارش بدون محاكمه و مجازات شديد او در واقع نوعي سهل انگاري درقبال حقوق عمومي به شمار مي رود؛ و علاوه بر آن مسئوليت اين عمل خلاف فقط برعهده خطاكار نيست بلكه روساي او هم درگير هستند.

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها