عفو بين الملل: بی طرفی تحقيقات عربستان درباره خاشقچی محل تردید است

عفو بين الملل: بی طرفی تحقيقات عربستان درباره خاشقچی محل تردید است
شنبه 28 مهر 1397 - 18:28

رئیس بخش جنایات جنگی و حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل تحقیقات صورت گرفته از سوی حکومت سعودی در خصوص قتل خاشقچی را غیر قابل اعتماد دانست.

العالم - عربستان سعودی

«راویه راجح» مسئول تحقیق در خصوص جنایات جنگی و حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل در پی اذعان حکومت سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی» در کنسولگری این کشور در استانبول و دستور پادشاه سعودی جهت انجام تحقیقات در این خصوص، تحقیقات صورت گرفته را محل شک و تردید و جای سؤال دانست.

او در صفحه توئیتر خود نوشت: سازمان عفو بین‌الملل (در لندن) به همراه دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواستار تحقیقات بی طرفانه و مستقل از سوی سازمان ملل هستند.

وی تأکید کرد که باید تحقیقات مستقل به دور از اعمال نظر حاکمانی باشد که احتمال دست داشتن آن‌ها در این قتل می‌رود؛ به خصوص پس از اینکه همین حاکمان بیش از دو هفته حقایق را انکار می‌کردند؛ بنابراین موضع‌گیری‌های رسمی نمی‌تواند پاسخ سؤالات متعدد را بدهد و دور از هرگونه شفافیت است.

اعتراف حکومت سعودی به قتل جمال خاشقچی پس از 19 روز از ناپدید شدن وی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول صورت گرفت و در طول این مدت، سران سعودی اصرار داشتند که خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز در بیانیه‌ای قتل «جمال خاشقچی» را به شدت محکوم کرد.

بامداد امروز شنبه (بیستم اکتبر) دادستانی عربستان سعودی در بیانیه‌ای کوتاه ضمن تأیید رسمی «کشته شدن» جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان استانبول ترکیه در روز دوم اکتبر، مرگ خاشقچی را نتیجه «مشاجره و درگیری» دانست و گفت که هجده نفر سعودی در این خصوص بازداشت شده‌اند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها