رای الیوم: قتل خاشقچی بدون دستور ولیعهد سعودی ممکن نیست

رای الیوم: قتل خاشقچی بدون دستور ولیعهد سعودی ممکن نیست
يکشنبه 29 مهر 1397 - 08:17

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: قاتل خاشقچی هر که باشد امکان ندارد این جنایت بدون دستور ولیعهد انجام شده باشد.

العالم- عربستان سعودی 

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور و سردبیر رای الیوم نوشت: روایت رسمی عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول پر از تردید و ابهام است و نشانه تلاشی نا امیدانه برای خریدن وقت اضافه است به همین خاطر با شک و تردید روبرو شد و درخواست ها برای انجام تحقیقات شفاف بین المللی افزایش یپدا کرد.
اعلام اینکه خاشقچی براثر درگیری در کنسولگری کشته شده بسیار ساده لوحانه و غیرقابل باور است. این شخص برای درگیری به آنجا نرفته بله برای دریافت مدرک قانونی مراجعه می کند که فقط چند ثانیه وقت می برد. حال سئوال اینجاست که چرا طرف مقابل این درگیری 15 نفر بوده اند.
بازداشت 18 نفر و عزل پنج نفر دیگر که مهمترین آن ها احمد العسیری و سعودالقحطانی هستند تلاشی برای یافتن گوسفند قربانی و انحراف افکار عمومی از مسئول اصلی این قتل یعنی ولیعهد سعودی است.
امکان ندارد عسیری به این جنایت بدون دستور محمد بن سلمان اقدام کرده باشد و این همان چیزی است که القحطانی در آخرین توییت خود آورده و اعلام کرده که هیچ کاری را بدون دستور پادشاه و ولیعهد انجام نمی دهد.
اکنون خاندان حاکم در عربستان با یکی از بزرگترین چالش ها روبرو است که وجود آن و ادامه حکومت آن ها را تهدید می کند واگر بگوییم که این چالش خطرناکتر ازجنگ اول و دوم یمن است مبالغه نکرده ایم زیراکه این خانواده با اختلافات داخلی، فشارهای بین المللی و کاهش مقبولیت در داخل و خارج روبروست.
اعتراف رسمی سعودی، پرونده این جنایت فاجعه آمیز را نخواهد بست و این آخرین اعتراف نیز نخواهد بود چرا که پیش ازاین عربستان برای پاک کردن آثار این جنایت ادعا کرده بود که خاشقچی از کنسولگری خارج شده و در داخل کنسولگری کشته نشده است.
محمد بن سلمان چندان دروغ نگفته هنگامی که سه روز پس از ناپدید شدن خاشقچی در گفت و گو با بلومبرگ اعلام کرد که وی کنسولگری را ترک کرده ولی نگفت که زنده از آنجا خارج شده است یا مرده؟ و آیا کامل خارج شده یا قطعه قطعه شده؟
این جنایت ازصدراخبار شبکه های تلویزیونی و روزنامه هاحذف نخواهد شد زیراکه طرف ترک باهوشمندی این چنین خواسته است و به این خاطر که عربستان همچنان بسیاری از واقعیت ها را پنهان می کند و قطعا اعتراف های بعدی نیز جزء به جزء خواهد رسید.
اکنون تنها خبر موثق این است که خاشقچی از داخل کنسولگری عربستان با خفه شدن یا قطعه قطعه شدن به قتل رسیده است ولی همه منتظر نشانه های مهم تر از این جنایت و جنازه قربانی و شکل و چگونگی مخفی شدن آن در زیر یا روی زمین هستند.
سعودی ها با اموال و قراردادهای خرید سلاح توانستند از بحران حملات 11 سپتامبر عبور کنند ولی عبور از بحران خاشقچی بسیار دشوار است زیرا هم مشکل داخلی آمریکا و هم بین المللی است.
این داستان به نقطه تمرکز انتخابات میان دوره ای آمریکا و عامل اتحاد رسانه های این کشور و بین المللی تبدیل شده است.
ترامپ می خواهد از موضوع قتل خاشقچی برای دوشیدن عربستان و بستن قراردادهای بزرگ بهره گیرد و شاید سخنان اخیر وی درباره اعتراف عربستان به این قتل، بهترین دلیل در این رابطه باشد.زیراکه بیانیه عربستان را معقول و نخستین گام مناسب در این باره دانست .
منظور وی از گام نخست این است که عربستان باید گام های دیگری بردارد . این گام ها چیست؟ آیا منظور وی تغییر شاکله حکومت سعودی و از جمله آمدن ولیعهد جدید است؟ او کیست؟
سعودی ها در انجام این قتل موفق عمل کردند و این بخش آسان آن بود ولی در سرپوش گذاشتن بر آن و پنهان کردن آثار جرم شکست خوردندو این بخش پیچیده موضوع است.
ممکن است قتل خاشقچی به زند ه به گور شدن حکومت چهارم آل سعود منجر شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها