حمایت انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای

حمایت انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای
يکشنبه 29 مهر 1397 - 14:17

وزیر دفاع انگلیس از آمادگی لندن برای حمایت از تصمیم واشنگتن با هدف خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد خبر داده است.

العالم _ اروپا

گاوین ویلیامسون وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت: لندن آماده است تا از تصمیم آمریکا برای خارج شدن از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد حمایت کند.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرد به این دلیل که روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را نقض می کند از این پیمان خارج می شود.

پیشتر نیز روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج شود. جان بولتون مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی در جریان سفرش به مسکو طرف روسیه را از این موضوع آگاه ساخت.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه افزود: بی شک آمریکا متحد دیرینه و نزدیک ما است، و ما کاملا با آمریکا بر سر این مساله اتفاق نظر داریم که باید یک پیام روشن و آشکار برای روسیه ارسال شود تا به تعهداتش در چارچوب پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد پایبند باشد. انگلیس علاقمند است که این پیمان همچنان به قوت خود باقی بماند.

ویلیامسون اظهار داشت: ولی این مساله مستلزم آن است که هر دو طرف به تعهدات خود پایبند باشند و در شرایط کنونی شما می بینید یکی از طرف ها به تعهداتش بی توجهی می کند. این روسیه است که در حال نقض پیمان است و این روسیه است که باید پایبندی خود به تعهدات را نشان دهد.

این در شرایطی است که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان نیروهای میان برد هسته ای گفت: این یک تصمیم خطرناک است و آمریکا به دنبال باج خواهی است. اتهامات آمریکا علیه روسیه با این هدف است که واشنگتن به موارد نقض این پیمان از سوی خودش سرپوش بگذارد. آمریکا هیچ دلیل و مدرکی ندارد که اعلام کند روسیه در حال نقض پیمان هسته ای است.

وی هشدار داد: اگر آمریکا به خروج یکجانبه از قراردادها و توافقنامه ها ادامه دهد، روسیه نیز تدابیر تلافی جویانه ای را اتخاذ خواهد کرد، از جمله اقدامات نظامی.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا نیز 859 موشک از این نوع را از بین برد. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها