25 شاهد دیگر در پرونده قتل خاشقچی به دادگاه استانبول فراخوانده شدند

25 شاهد دیگر در پرونده قتل خاشقچی به دادگاه استانبول فراخوانده شدند
يکشنبه 29 مهر 1397 - 17:13

رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد آل سعود در ترکیه همچنان ادامه دارد و امروز 25 شاهد دیگر در ارتباط با این پرونده به دادستانی شهر استانبول فراخوانده شدند.

العالم ـ ترکیه

روزنامه ینی شفق ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار که در اقدامی جنایتکارانه در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، 45 نفر شاهد دارد که همه آنها تبعه ترکیه و کارمند محلی این کنسولگری هستند.
دادستانی استانبول دو روز پیش با فراخوانی 20 نفر از این افراد، اظهارات آنها را به عنوان شاهد ثبت کرد. 
بنا به اعلام رسانه های ترکیه، همه کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول در برابر دادستان دفتر مبارزه با ترور و گروه های تروریستی استانبول حاضر شده و درباره سرنوشت خاشقچی به ارائه توضیحات خواهند پرداخت.
روزنامه ینی شفق در گزارش دو روز پیش اعلام کرد که شاهدان ترک فراخوانی شده، به عنوان راننده مسئولان و کارکنان کنسولگری، مسئول فنی و تاسیسات، مسئول محاسباتی و حسابدار، کارمند دفتر مرکزی و نیروی خدماتی و اداری کنسولگری مشغول به کار بوده اند. 
این رسانه نزدیک به حاکمیت ترکیه در گزارش خود عنوان کرده بود که مقامات سعودی به کارکنان محلی کنسولگری خود در استانبول هشدار داده اند در رابطه با پرونده خاشقچی، با خبرنگاران صحبت نکنند.
رسانه های ترکیه از جمله روزنامه ینی شفق اعلام کرده اند که همه کارکنان محلی کنسولگری عربستان سعودی در روز ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری، به مرخصی اجباری فرستاده شده اند و دادستان استانبول نیز برای روشن شدن موضوع در صدد کشف علت و عوامل تصمیم گیرنده صدور دستور اعطای این مرخصی اجباری است.
مقامات آل سعود بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. 
پس از اعتراف به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد توسط آل سعود، برخی رسانه های ترکیه با طرح سوال "جسد خاشقچی کجاست؟"، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقامات ریاض شدند.
در بیانیه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است. 
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی با اشاره به گذشت 18 روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
بنا به این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد. 
بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
به گزارش ایرنا، با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با "ابراز تاسف"، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که "ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم."
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.

پربیننده ترین خبرها