در بیانیه‌ای مشترک؛

انگلیس، فرانسه و آلمان توضیح بیشتر ریاض درباره قتل خاشقچی را خواستار شدند

انگلیس، فرانسه و آلمان توضیح بیشتر ریاض درباره قتل خاشقچی را خواستار شدند
يکشنبه 29 مهر 1397 - 19:18

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک قتل یک روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را محکوم کرده و از عربستان سعودی خواسته‌اند توضیحات بیشتری درباره نحوه کشته شدن «جمال خاشقچی» ارائه کند.

العالم _ اروپا

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به شدت محکوم کردند.

این سه کشور در بیانیه‌ای مشترک قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرده‌اند. این کشورها همچنین تأکید کرده‌اند که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند کشتن این روزنامه‌نگار را توجیه کند.

در بخشی از این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه این سه کشور منتشر شده، آمده است: «هرچند چند روزی بود که بیم مرگ خشونت‌بار جمال خاشقچی داخل سرکنسولگری سعودی در استانبول وجود داشت، اما تایید این مسئله، باز هم شوک‌آور است.»

این کشورها با بیان اینکه هیچ چیز قتل خاشقچی را توجیه نمی‌کند، این قتل را محکوم کرده و درباره نتیجه «تحقیقات» عربستان سعودی، نوشته‌اند: «هنوز لازم است که فورا روشن شود که روز ۲ اکتبر دقیقا چه اتفاقی افتاده است - فراتر از فرضیه‌ای که تاکنون تحقیقات سعودی مطرح کرده، که برای معتبر بودن باید با شواهد پشتیبانی شود.»

انگلیس، آلمان و فرانسه با تأکید بر اینکه برای روشن شدن حقایق به نحوی «جامع، شفاف و معتبر» به «تلاش بیشتری» نیاز است، نوشته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی آن‌ها به توضیحات بیشتری که سعودی‌ها ارائه می‌کنند و اطمینان از عدم تکرار این «رخداد شرم‌آور» بستگی دارد.

این سه کشور از عربستان خواسته‌اند تا زمان روشن شدن حقیقات و محاکمه عاملان این حادثه، به تحقیق ادامه دهد. در پایان این بیانیه آمده است: «کیفیت و اهمیت روابط ما با پادشاهی سعودی، به احترامی مبتنی است که همه ما و مقامات سعودی برای عرف و ارزش‌ها ذیل قوانین بین‌المللی، قائل هستیم.»

عربستان سعودی دیروز پس از دو هفته فشار سنگین رسانه‌ای بالاخره کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول را پذیرفت، اما ادعا کرد که او در جریان درگیری با مقامات و بدون اطلاع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی، کشته شده است.

پربیننده ترین خبرها