فرانسه: ایران باید آثار اقتصادی برجام را لمس کند

فرانسه: ایران باید آثار اقتصادی برجام را لمس کند
يکشنبه 29 مهر 1397 - 19:23

رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران گفت: اقدامات متعددی در اروپا در دفاع از برجام انجام شده اما فعال سازی قانون انسداد و تعریف مکانیسم SPV از مهمترین تمهیدات اتحادیه اروپا است که به ایران کمک می کند آثار اقتصادی برجام را لمس کند.

العالم ـ اروپا

"دلفین او" رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه امروز (یکشنبه) در دیدار کاظم جلالی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با فیلیپ بونکرر رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه با اشاره به حمایت دولت و مجلس فرانسه از تداوم برجام، افزود: فرانسه و اروپا از تمام ظرفیت‌های خود برای حفظ توافق برجام استفاده کرده‌‌اند زیرا ما معتقدیم این توافق نقش حیاتی در تداوم روابط ایران و اروپا دارد.
دلفین او با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: مجالس ملی و سنای فرانسه از تقویت گفت وگوهای نمایندگان دو کشور استقبال می‌کنند و این سفر نیز در همین راستا صورت گرفته است.
فیلیپ بونکرر رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار گفت: فرانسه در مذاکرات با ایران برای حفظ برجام نشان داده است که سیاست خارجی مستقلی از آمریکا دارد و تصمیمات اروپا تحت تاثیر ایالات متحده نیست.
وی همچنین افزود: راه‌حل‌های اروپا برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران می‌تواند برای سایر کشورها که با تحریم‌های فرامرزی آمریکا روبرو می‌شوند نیز بکار گرفته شود.
امیدواریم راه حل های اروپا به کسب مطالبات مشروع ایران در برجام منتهی شود
کاظم جلالی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، دیدارها و گفت وگوهای دوجانبه را زمینه‌ساز ارتقای سطح مناسبات فیمابین دانست.
رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، نمایندگان مجالس و پارلمان‌ها را برآمده از میان مردم دانست و گفت: گفت وگوهای پارلمانی گامی در مسیر توسعه دیپلماسی پارلمانی در راستای تعاملات دو چندجانبه است که این مهم با نشست و گفت وگوهای بین نمایندگان مجالس ایران و فرانسه تقویت شده است.
وی با اشاره به روابط دوستانه مجالس ایران و فرانسه افزود: گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و فرانسه نیز می‌توانند با اتکای بر این ظرفیت، نقش مهمی در تحکیم روابط دوستانه و تسهیل و تسریع همکاری‌های فیمابین داشته باشند.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه ادامه داد: ما به فرانسه به عنوان کشوری موثر نگاه می‌کنیم و روابط بین دو کشور را بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری‌های مشترک دنبال می‌نماییم و معتقدیم می‌توانیم در همه زمینه‌‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همکاری‌ها را تقویت کنیم.
نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای توافقنامه برجام و اقدامات کارشکنانه و عهدشکنانه آمریکا و شخص ترامپ در خروج از این توافق، تصریح کرد: این اقدام آمریکا مهر تاییدی بر سال‌ها دشمنی و خصومت این کشور با جمهوری اسلامی ایران و دلیل بر بی‌اعتمادی به این کشور است.
وی با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: 12 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوران پسابرجام، بیانگر پایبندی ایران به تمامی توافقات ذکر شده در برجام است.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سوابق مذاکرات و گفت وگوهای هسته‌ای، یادآور شد: مذاکرات هسته‌ای ابتدا میان جمهوری اسلامی ایران و چند کشور اروپایی آغاز شد و بعد از آن چین و روسیه نیز به این گفت وگوها اضافه شدند و در نهایت آمریکا هم به این جمع پیوست و حال برجام دستاورد راهی است که اروپا آغاز کرده است و هرگونه بدعهدی و شکست در این توافق به معنای عدم وزن اروپا در معادلات جهانی است.
وی در ادامه به اشاره مذاکرات فعلی ایران و اروپا درخصوص برجام و ساز و کارهای تقویت همکاری های‌فیمابین در شرایط کنونی، گفت: حمایت‌های سیاسی اروپا از تداوم برجام آشکار و قطعی است لذا امیدواریم اراده واقعی و راه‌حل‌های عملی اتحادیه اروپا منجر به کسب منافع و مطالبات مشروع اقتصادی ایران و ادامه مسیر کنونی شود.
بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جلالی بیان کرد: متاسفانه تاکنون شاهد تدابیر اجرایی اتحادیه اروپایی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام نبوده‌ایم و در این شرایط طراحی مکانیسم‌های اجرایی و ایجاد کانال‌های مالی مشخص می‌تواند موثر واقع شود.
در این دیدار محمد کاظمی، طیبه سیاوشی و خدیجه ربیعی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند که با همتایان خود در مجالس سنا و ملی فرانسه درخصوص نحوه توسعه همکاری های ایران و فرانسه در زمینه‌های مختلف گفت وگو و تبادل نظر کردند.

پربیننده ترین خبرها