یک خبر چند خط تحلیل؛

"ابو المصاحبه"سعودی در ماجرای خاشقچی نگران چیست؟

يکشنبه 29 مهر 1397 - 20:34

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

عادل الجبیر در گفتگو با "فاکس نیوز" در حالی که همچنان اصرار دارد ماجرای خاشقچی را به "گروهی خودسر" در سعودی منتسب کند می گوید: چگونه ممکن است افرادی که هزاران کیلومتر از ترکیه دور هستند از ماجرا مطلع باشند.

تحلیل:

  • ابوالمصاحبه سعودی که پیش از این و در ماجرای خاشقچی از رسانه ها گریزان بود و تنها پس از انکه ترامپ فرضیه "قتل توسط گروهی خودسر" را ارائه کرد مجددا میهمان رسانه ها شد، اینک درگفتگو با فاکس نیوز اصرار دارد تا همچنان از فرضیه ترامپ دفاع کند و به این شیوه دامان بن سلمان را از هرگونه اتهامی در این ماجرا پاک نماید. این در حالی است که رفتار و اظهارنظرهای جبیر نشان می دهد او بیش از هر کس نسبت به دست داشتن بن سلمان در این ماجرا آگاهی دارد و البته و به همین خاطر هم سعی می کند بیش از دیگران در اتخاذ موضع محتاط عمل کند.
     
  • در حالی که سوالات متعددی درباره نحوه قتل خاشقچی بی پاسخ مانده است و اذهان کنجکاو رسانه ها این ماجرا را رها نمی کند، ابوالمصاحبه سعودی ترجیح داده در انعکاس نظراتش از تندترین رسانه ها در حمایت از سعودی یعنی فاکس نیوز استفاده کند. کاملا روشن است که هم سویی عربستان باجنگ طلبان امریکایی در فاکس نیوز باعث می شود از یک سو جبیر بدون دغدغه تکلیف حضورش در مقابل رسانه ها را انجام دهد و از دیگر سو بدون انکه در دایره سوالات بی شمار در خصوص سرنوشت خاشقچی اسیر شود و یا در پاسخ به آن ها به تناقض بیفتد ماموریت به اصطلاح پاسخگویی و در حقیقت توجیه گری اش را به سرانجام برساند. اینکه هزینه انجام این مصاحبه فرمایشی چقدر بوده است را آینده روشن خواهد کرد.
     
  • رژیم سعودی فقط دو روز فرصت دارد تا از سناریویی جدید و البته توجیه کننده نحوه قتل خاشقچی پرده بردارد چه آنکه اردوغان امروز اعلام کرد جزئیات ماجرا را درسه شنبه همین هفته اعلام خواهد کرد.
     
  • بدیهی است اگر توضیحات عربستان در نحوه قتل خاشقچی و معرفی آن به عنوان قتل ناخواسته در سایه یک مشاجره ساده  قرین صحت تصور شود آنگاه باید رژیم سعودی پرسش های سخت تری مانند چرایی اعزام 15 نفر به ترکیه و دستگیری 18 مظنون به قتل و... را پاسخ بگوید. هر چند چنانکه ابوالمصاحبه سعودی امروز تاکید کرده مهم برای سعودی ها  در این ماجرانه سرنوشت خاشقچی بلکه فقط لطمه ندیدن روابطشان با آمریکا است.

پربیننده ترین خبرها