دعوت نشدن سوریه و ایران به نشست ادلب درترکیه/ اردوغان چه نقشه ای در سر دارد؟

دعوت نشدن سوریه و ایران به نشست ادلب درترکیه/ اردوغان چه نقشه ای در سر دارد؟
دوشنبه 30 مهر 1397 - 11:12

روزنامه رای الیوم عدم حضور ایران، سوریه و سازمان ملل را در نشست آتی چهار جانبه در استانبول بی سابقه دانست و نوشت: چه بسا رئیس جمهور ترکیه می خواهد یک پوشش اروپایی برای اجرایی شدن توافق ادلب به دست آورد.

العالم ـ سوریه

رای الیوم در سرمقاله روز دوشنبه خود افزود: استانبول برای میزبانی نشست چهارجانبه درباره ادلب با حضور روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه آماده می شود که قرار است 27اکتبر (5 آبان ماه) برگزار شود، تا در آن درباره اجرایی شدن توافق ادلب که میان روسیه و ترکیه صورت گرفته و نیز از سرگیری گفت و گوها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه بحث شود. 
این روزنامه اضافه می کند که عدم حضور ایران، سوریه و سازمان ملل متحد در این نشست پرسش های را درباره علل آن برانگیخته است. ممکن است این دو کشور در نشست های آینده به عنوان اعضای ناظر حضور داشته باشند.
رای الیوم یاد آور شد که توافق ادلب میان ترکیه و روسیه برای ایجاد منطقه بی طرف خالی از سلاح به عمق 20 کیلومتر و عدم حضور گروههای تروریستی همچون «تحریر الشام» در این منطقه از 15 اکتبر (23 مهر ماه) اجرایی نشد به این دلیل که گروههای تروریستی به آن پایبند نبوده و از مناطق عقب نشینی نکردند. 
این روزنامه افزود که چرایی عدم حضور ایران و برگزاری این نشست با شرکت فرانسه و آلمان مشخص نیست چه بسا اردوغان می خواهد یک پوشش اروپایی برای اجرایی شدن توافق ادلب به دست آورد و یا اینکه قصد دارد با گزینه نظامی به مقابله با گروههایی همانند جبهه النصره بروند و یا می خواهد اعتماد گروههای مسلح میانه رو سوری را جلب کرده و آلمان و فرانسه و روسیه عملیات سیاسی را برای تعیین آینده سوریه مطابق با قانون اساسی جدید آغاز کنند. 
رای الیوم اینگونه تحلیل می کند که برخی گروههای سوری به منحصر کردن نشست های حل بحران سوریه توسط روسیه در سوچی به جای نشست های ژنو اعتراض کرده و خواستار افزایش حضور طرف های غربی به عنوان عضو ناظر در مذاکرات آینده شده اند.
رای الیوم نوشت که جزئیات عدم حضور ایران و سوریه در این نشست کاملا مشخص نیست اما دور کردن ایران و سوریه از این نشست باعث نگرانی است زیرا با وجود اینکه با روسیه ارتباط قوی دارند اما مسکو نمی تواند از طرف آنها سخن بگوید. 

پربیننده ترین خبرها