افشاگری تازه روزنامه ترکیه ای علیه ولیعهد سعودی/ 4 تماس مستقیم «تیم ترور» با دفتر بن سلمان در روز حادثه

افشاگری تازه روزنامه ترکیه ای علیه ولیعهد سعودی/ 4 تماس مستقیم «تیم ترور» با دفتر بن سلمان در روز حادثه
دوشنبه 30 مهر 1397 - 13:56

منابع ترکیه‌ای از چهار تماس مستقیم رئیس گروه 15 نفره اعزامی به کنسولگری سعودی در استانبول با دفتر ولی‌عهد عربستان خبر دادند و گفتند که ولی‌عهد دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.

العالم ـ عربستان سعودی

بعد از اعتراف مقامات سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگاری منتقد ریاض در کنسولگری استانبول، منابع ترکیه‌ای بازهم به افشای قطره‌چکانی اطلاعات و فشار به سعودی‌ها ادامه می‌دهند.

روزنامه «ینی شفق» امروز (دوشنبه) به نقل از منابع مطلع در دستگاه امنیتی و تیم تحقیقاتی ترکیه گزارش داد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی شخصا دستور قتل خاشقچی در کنسولگری استانبول را صادر کرده است.

ینی شفق به نقل از منابعی که نامشان را فاش نکرد، نوشت: «ماهر عبدالعزیز المطرب که رهبری تیم بازداشت و قتل خاشقچی را برعهده داشته، در همان روز 4 بار با دفتر ولی‌عهد سعودی تماس گرفته و دستوراتی را دریافت کرده است».

بر این اساس، المطرب در این تماس‌ها که مستقیما از داخل کنسولگری سعودی در استانبول گرفته شده، با «بدر العساکر» رئیس دفتر محمد بن سلمان صحبت کرده است. وی در همان زمان تماسی هم با یک شماره آمریکایی گرفته است. صاحب این شماره افشا نشده است.

ینی شفق اما احتمال می‌دهد این شماره آمریکایی متعلق به سفارتخانه سعودی در واشنگتن یا شخص «خالد بن سلمان» سفیر ریاض در این کشور باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع امنیتی نوشت که بن‌سلمان پیش از مرگ خاشقچی، با وی تلفنی صحبت کرده و سپس دستور قتل وی را صادر کرده است.

ینی شفق با بیان اینکه در یکی از این تماس‌ها، ولی‌عهد سعودی با خاشقچی صحبت کرده، توضیح داد: «تیم سعودی، خاشقچی را در داخل ساختمان کنسولگری بازداشت کرد. سپس شاهزاده محمد (بن‌سلمان) تلفنی با خاشقچی صحبت کرده و از او خواست که به ریاض برگردد».

بر این اساس، خاشقچی به دلیل ترس از اینکه بعد از بازداشت به ریاض، توسط سعودی‌ها بازداشت و سربه‌نیست شود، با این درخواست بن‌سلمان شدیدا مخالفت کرد. ولی‌عهد سعودی نیز که از مخالفت وی عصبانی شده بود، به تیم ترور دستور داد که وی را به دردناک‌ترین شکل به قتل برسانند.

نام «ماهر عبدالعزیز المطرب» در بین 15 مظنونی است که گفته می‌شود در روز قتل خاشقچی وارد کنسولگری سعودی شده‌اند، دیده می‌شود.  یک دیپلمات سعودی است که در سال 2007 در سفارتخانه ریاض در لندن به کار گرفته شد. او بارها به عنوان محافظ با ولی‌عهد سعودی به سفرهای خارجی رفته بود.

به گزارش فارس، سایت «میدل ایست آی» نیز به نقل از مقام‌های ترکیه‌ای نیز گزارش داد که المطرب بخش‌هایی از جسد خاشقچی را داخل کیف بزرگی جا داده و به عربستان سعودی انتقال منتقل کرده است. 

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شده‌اند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.

پربیننده ترین خبرها