ترکیه روایت ریاض در مورد قتل خاشقچی را رد کرد

ترکیه روایت ریاض در مورد قتل خاشقچی را رد کرد
دوشنبه 30 مهر 1397 - 17:54

مشاور رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه ادعای ریاض مبنی بر کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در جریان درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول را رد کرد و گفت که ریاض با این اقدام به افکار عمومی جهان ریشخند می زند.

 

العالم - ترکیه

«یاسین آکتای» مشاور رئیس جمهوری ترکیه ادعای عربستان مبنی بر درگیری بین 15 نیروی جوان سعودی و خاشقچی 60 ساله را تعجب آور خواند. 

وی گفت: قتل خاشقچی در جریان درگیری، سناریویی شتاب زده بود، زیرا مشخص شد که جزئیات این حادثه به زودی آشکار می شود.

جمال خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی سه هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

عربستان در ابتدا از سرنوشت خاشقچی اظهار بی اطلاعی کرد، اما سپس خبر داد که وی در جریان درگیری در داخل کنسولگری ریاض در استانبول کشته شده است. 

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه گفت که خاشقچی در جریان یک عملیات خودسرانه به قتل رسیده است. اما بخشی از سخنان وی با بیانیه های قبلی ریاض متناقض است، به طوری که بعد دیگری از ماجرای این قتل را نمایان می کند. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفته است که اطلاعاتی در ارتباط با تحقیقات آنکارا در مورد مساله خاشقچی را منتشر خواهد کرد.

مقام های ترکیه گمان می کنند که خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به دست عوامل سعودی کشته و جسدش مثله شده است. 

براساس اعلام منابع ترک، مقام های این کشور یک نوار صوتی در اختیار دارند که قتل خاشقچی را در داخل کنسولگری به اثبات می رساند.

روایات سعودی ها در مورد نحوه قتل خاشقچی ضد و نقیض است. یک مقام سعودی به رویترز گفت که جسد خاشقچی داخل فرشی پیچیده شده و از ساختمان کنسولگری با خودرو به بیرون منتقل و به فردی محلی برای سر به نیست شدن تحویل داده شده است.

از سویی دو مقام سعودی گفتند که خاشقچی خفه شده است. در همین حال، فردی لباس های خاشقچی را بر تن کرده و از کنسولگری خارج شده تا چنین وانمود شود که خاشقچی این ساختمان را ترک کرده است.
در این میان، جمهوریخواهان و دمکرات های آمریکایی تمرکز خود در مورد قتل خاشقچی را متوجه ولیعهد عربستان کرده اند، فردی که رئیس جمهوری آمریکا و داماد وی روابط نزدیکی با او دارند. 

واکنش ترامپ به قتل خاشقچی متفاوت بوده است. وی زمانی سعی کرد نقش ریاض در این قتل را کم اهمیت جلوه دهد، اما در زمانی دیگر به عربستان در مورد تحریم اقتصادی هشدار داد. 

پربیننده ترین خبرها